Als het project niet in 1 keer goed gaat, wordt het gestopt. Tenzij het zoveel geld heeft gekost dat stoppen geen optie meer is. Maar dan gaat het vaak zonder verandering van aanpak door, en kost het nog meer geld. Niet goed, is stoppen, geldt bij veel bedrijven als motto. Maar het kan ook anders. Het zal 1999 of 2000 geweest zijn. Met een groep officieren in opleiding, een man of acht, moesten we een tractorachterband over een parcours met hindernissen verplaatsen binnen een bepaalde tijd. Natuurlijk haalden we de tijd niet. Met een nors gezicht meldde onze Sergeant-Majoor-instructeur dat wel een stel prutsers waren. “Niet goed, is opnieuw’, bromde hij.
Jaren later sprak ik een van die groepsgenoten opnieuw. Ik was allang overgestapt naar het bedrijfsleven, maar hij ging voor de tweede keer naar Afghanistan. Als ik het goed heb ging hij als compagniescommandant bij de Luchtmobiele Brigade. Gevaarlijk werk dus. Hij vertelde lachend dat zijn mannen niet blij met hem waren, de afgelopen week. De compagnie had geoefend op bloedhete vlakten in Spanje, om voor te bereiden op de missie in de even hoge temperaturen. Maar niet alles ging goed. Dat tactische manoeuvres moesten beter en sneller, de gevechtsdrills moesten beter en sneller. ‘Niet goed, opnieuw’, riep ik dan zei mijn oude maatje, ‘En dan zag je de hele club weer teruggaan naar de uitgangsposities’. En dat ging door net zolang tot het wel goed was.
Haalbaar
Om iets dergelijks te kunnen doen, is het belangrijk om te weten wat je wilt bereiken. Om te bepalen wanneer iets wel goed is. En dat moet natuurlijk met het hele team, of de hele organisatie worden afgesproken. En door iedereen worden gedragen, en haalbaar zijn voor iedereen. En daar is leiderschap voor nodig.
In het bedrijfsleven gaat het daar vaak mis. Die duidelijkheid is er niet, of managers wijzigen de doelen en brengen het team in verwarring. En de managers doen vaak aan de zijlijn mee, en lopen niet – zoals mijn oude maatje wel deed – met bepakking en al in de bloedhitte terug naar de uitgangspositie om het nog een keer te doen. Precies de reden dat een gemiddelde manager geen leider is (Ook bij Defensie niet, trouwens).
Oefenen
Daarbij wordt in het bedrijfsleven niet of vrijwel niet geoefend. Er worden wel pilotprojecten gedaan. Maar die slagen, of mislukken. Kortom, ze worden niet gebruikt om van te leren. Een pilotproject moet resultaat opleveren. En als dat resultaat niet goed is, dan wordt het niet gedaan. Ook niet op een andere manier.
Toen wij op die oefening in 1999 of 2000 de tijd niet hadden gehaald, hadden we al 1 keer geoefend, namelijk de keer dat we de tijd niet haalden. Op basis daarvan besloten we het plan van aanpak te veranderen. We moesten ook wel, want we moesten opnieuw. ‘Tijd loopt’, had de sergeant-majoor gezegd. De manager in het bedrijfsleven had gezegd: ‘Stop maar, het is mislukt’. Maar het was geen bedrijfsleven, maar een militaire organisatie. We pakten het anders aan, en haalden de tijd nu wel.
Resultaten
Als militair vervloekte ik het ‘niet goed is opnieuw’ adagium vaak. Desondanks zou het in het bedrijfsleven vaker toegepast mogen worden. Het levert namelijk uiteindelijk veel betere resultaten op.
Door: Eduard van Brakel
Waardeer dit artikel!
Het Defensie Platform is gratis te bezoeken en dat blijft ook zo. Maar als je een kleine waardering over hebt voor dit artikel, dan zou dat geweldig zijn! Want in elk artikel zit (vrije) tijd, moeite en kunde. Allemaal voor een sterke Krijgsmacht! Dank voor je bijdrage!