Beste mevrouw Visser,
Ik heb nog al eens wat kritiek op u en mevrouw Bijleveld gehad, met name over het (ontbreken van het) op 1 zetten van het personeel, het uitblijven van een cao, het gebrek aan meerjarenperspectief en ook over de voorgenomen verhuizing van onze Mariniers naar Vlissingen. Maar mevrouw Visser, als het klopt wat de kranten schrijven, dan heeft u juist daar op dat laatste dossier echt naar het personeel geluisterd, want de verhuizing van het Korps Mariniers naar het mooie Vlissingen gaat niet meer door. Tenminste, als het goed is wordt dat besluit nu in maart definitief.
Niks mis met Vlissingen
Er is natuurlijk niks mis met Vlissingen, laten we dat voorop stellen, mevrouw Visser. Ik woon zelf in Lelystad en ik denk dat het in Vlissingen leuker is, maar toch zou ik niet verhuizen. Net zoals dat de mariniers dat niet willen: hun kinderen zijn gesetteld in Doorn, partners werken daar, er is een sociaal vangnet, en tegenwoordig volgen partners hun man niet meer, zoals dat enkele decennia geleden nog wel zo was. Het thuisfront zou uiteen vallen, en juist dat thuisfront is van ontzettend groot belang voor het kunnen uitvoeren van de gevaarlijke taken van de mariniers (en overige militairen). In die zin gaat het over het welzijn van de marinier én zijn thuisfront.

Daarnaast zijn er nog veel andere redenen waarom de verhuizing niet praktisch is. Journalist Dieuwertje Kuijpers van FTM somde ze mooi op op de radio en op twitter: er zijn te weinig oefenmogelijkheden in Zeeland, de aanlegsteiger voor marineschepen is niet groot genoeg, er mag niet vaak genoeg met helikopters gevlogen worden, het water is niet diep genoeg, de oppervlakte is veel te klein, en de grond moet nog gesaneerd worden. Dus er is nogal wat mis, en er is meer mis dan alleen het ‘Ja maar de Mariniers willen niet.’ Er gaan ook nog hardnekkige geruchten over handjeklap tussen toenmalig minister Hillen ( Ik zou nu weer hetzelfde besluit nemen, zei hij tegen Defensie Platform) en toenmalig CdK Karla Peijs (partijgenoten bij het CDA) waarmee het besluit over de kazerne tot stand kwam.
Uitstroom schrikbarend hoog
Iets wat zeker wel een feit is, is dat de uitstroom binnen het Korps mariniers schrikbarend hoog is. Hoger dan gepland, en een motivatie voor die hoge uitstroom zou de voorgenomen verhuizing naar Vlissingen zijn. De uitstroom natuurlijk bij alle Krijgsmachtdelen hoog – er zijn niet voor niets meer dan 8.000 vacatures -, maar zeker bij gespecialiseerde eenheden is dat een probleem. De cyclus, opleiden, trainen, vormen en goed genoeg zijn om opleiding te geven, duurt zeker 10 jaar. Dus als er te veel militairen weggaan, komt niet alleen de kwantiteit in het geding, maar ook – en dat is misschien nog erger – de kwaliteit. En dat wil niemand.
Het niet verhuizen van de Mariniers lost misschien wel de leegloop bij het Korps op, maar niet het probleem met Zeeland/Vlissingen. Want ook die kant op zijn beloften gedaan. Gelukkig is premier Rutte niet voor een kleintje vervaard aangaande gebroken beloften: hij beloofde in 2014 immers ook naar de 2% te gaan met de Defensiebegroting, en daar komt ook maar weinig van terecht, dus dan kan dit er ook nog wel bij.

Belofte
Tenzij, mevrouw Visser, tenzij bij de herijking van de Defensiebegroting die belofte van 2014 opeens wel dichterbij komt. Dat er wel naar de 2% NAVO-norm gegaan kan worden, want dan zou meneer Rutte opeens 2 vliegen in 1 klap kunnen slaan. En u en mevrouw Bijleveld zouden dan opeens op handen gedragen worden door de hele Krijgsmacht. Want dan zou het Korps of in Doorn kunnen blijven, of richting Apeldoorn gaan, terwijl er tegelijk een nieuwe kazerne in Vlissingen gebouwd kan worden. Misschien kan er dan een extra eenheid Mariniers worden opgetuigd, die in Vlissingen geleerd kan worden. Of er komen faciliteiten om daar onderhoud aan schepen te plegen, waardoor er aanloopbemanningen gehuisvest kunnen worden. Of er komt een paarse kazerne, met opleidingsfaciliteiten, of een volledige ‘veiligheidskazerne’, zoals de KVMO oppert. Mogelijkheden genoeg.
Dus mevrouw Visser, het is echt goed dat u naar het personeel luistert. En de oplossing is niet heel moeilijk. Dat is het nakomen van een belofte, die op papier is vastgelegd bij de oprichting van de NAVO, en die is bekrachtigd door premier Rutte in 2014: op naar die 2%. Dan is er genoeg geld om Zeeland blij te maken, en om de hele Krijgsmacht blij te maken. Want waarom zou je moeilijk doen, als het ook gemakkelijk kan?
Ik wens u veel wijsheid bij uw besluit!
Met vriendelijke groet,
Foto’s: ministerie van Defensie
De belangrijkste reden waarom de mariniers in Doorn willen blijven en niet naar Vlissingen willen is het feit dat de huidige kazerne door de mariniers als heilige grond beschouwd wordt.
Dat is er in de opleiding ingeramd en tijdens de carriere , de politici zijn zich hier niet bewust van geweest en journalisten ook niet .
Dit gold ook voor de kazernes in Ede. Dit was ook heilige grond voor het Regiment Verbindingstroepen van de Koninklijke Landmacht. Uiteindelijk hebben ook wij deze heilige grond moeten opgeven. Het voordeel van deze verhuizing was wel de korte afstand naar de alternatieve locatie (Garderen). Voor de School Verbindingsdienst was de verhuizing net iets verder uit de buurt (Amersfoort), maar nog altijd behapbaar.
Het is goed om aan tradities vast te houden maar niks blijft voor eeuwig helaas. Ik denk wel dat de rigoureuze verhuizing over deze afstand pijn doet. Een oplossing zou zijn: bouw de kazerne in Vlissingen, inventariseer een minimale staf die daar geplaatst gaat worden om de boel draaiende te houden, stuur alle jonge mariniers uit de opleiding direct naar Vlissingen. Dan bloed Doorn leeg en wordt Vlissingen de nieuwe heilige grond. Net zoals Amersfoort dat nu is voor het Regiment Verbindingstroepen.
Niet helemaal waar Martijn:
“Daarnaast zijn er nog veel andere redenen waarom de verhuizing niet praktisch is. Journalist Dieuwertje Kuijpers van FTM somde ze mooi op op de radio en op twitter: er zijn te weinig oefenmogelijkheden in Zeeland, de aanlegsteiger voor marineschepen is niet groot genoeg, er mag niet vaak genoeg met helikopters gevlogen worden, het water is niet diep genoeg, de oppervlakte is veel te klein, en de grond moet nog gesaneerd worden. Dus er is nogal wat mis, en er is meer mis dan alleen het ‘Ja maar de Mariniers willen niet.’”
De aanlegsteigers in Doorn en Nieuw Millingen zijn veel groter. Ook het water is daar veel dieper. De Zr. MS. Karel Doorman heeft al een paar maal in Sloehaven gelegen, plusminus 2,5 km van de kazerne.
De uitvinder en oprichter van het Marinierskorps is Bestevaer Admiraal Michiel de Ruyter. Geboren en getogen in Vlissingen. Over heilige grond gesproken.
De aanlegsteigers in Doorn zullen vast wel langer zijn en het water dieper? Ik heb het idee dat we appels en peren aan het vergelijken zijn en beide kampen elkaar bestrijden met halve waarheden.
Natuurlijk spelen er emoties. Tijden veranderen, tradities moet je koesteren en soms overdragen aan nieuwe generaties of een museum.
“Zo wijd de wereld strekt”. Vlissingen ligt centraal op de kaart van de samenwerkende Belgisch/Nederlandse Marine. Wellicht in de toekomst de gemeenschappelijke marinehaven van beide landen?
De verbondenheid van het korps mariniers met Doorn is vergelijkbaar met de term ” korpsgeest ” , het is niet concreet voor leken en buitenstaanders en ook niet begrijpelijk maar voor mariniers is het de beslissende factor , mariniers en oud mariniers weten dit , het is er in gebrand en zit in hun dna.
Tuurlijk zou er een kazerne in vlissingen gebouwd kunnen worden en een kleine eenheid van de marns hier geplaatst kunnen worden , bijvoorbeeld door de bootgroep te verplaatsen van texel naar vlissingen.
Daarnaast zal de marsof / bbe nooit verplaatst worden naar zeeland ivm terroristische dreiging en het snel in kunnen grijpen bij calamiteiten zoals gijzelingen en of aanslagen .
Daarnaast zijn er nog ontelbare voor en nadelen van vlissingen te bedenken maar die gaan voorbij aan de heilige grond en de korpsgeest .
Israeliers of palestijnen hoef je ook niet mede te delen dat de tempelberg even 200km verderop opnieuw opgebouwd wordt.
Het Ajax stadion ga je nniet bijvoorbeel verplaatsen naar den gelder of Katwijk , want ook dat ligt gevoelig , dit zal voor leken een vreemd argument zijn maar om een poging te doen duidelijk te maken wat voor categorie problematiek dit is , conclusie er wordt door bestuurders en leken te makkelijk over gedacht , bij masale uitstroom houdt onvoldoende kwaliteit meer over , en dat is al bijna het geval , want het is niet meer wat het ooit geweest is
Het probleem voor onze mariniers is dat er ooit “A” is gezegd op grond van een overheidsbrede afweging in plaats van een zuivere krijgsmachtgerichte afweging.
Beginnersfout #1 in de politiek is belangen van derden (lees o.a. werkgelegenheid voor burgers crëeren, lokale economie stimuleren e.d.) te laten prevaleren boven de primaire belangen van onze krijgsmacht. In dat geval dient een goede staatssecretaris ook “geen B” durven te zeggen. Compliment mevrouw Visser!
Onze mariniers zijn simpelweg niet gebaat bij een kazerne in Vlissingen die veel te ver weg ligt van alle gewenste oefenlocaties en bovendien domweg niet voldoet aan de elementaire eisen.
Zeeland is veel meer gebaat bij rechtstreekse financiële impulsen door de overheid in bereikbaarheid, stimuleren van startende ondernemers en vestiging van civiele ondernemingen dan vestiging van een kazerne. Bovendien worden opdrachten voor Defensie doorgaans aanbesteed en dan is het maar helemaal de vraag of de opdracht aan een Zeeuwse onderneming wordt gegund.
Dan nog even de reisafstand (of beter gezegd: verhuisafstand):
De reisafstand Doorn-Vlissingen is maar liefst 177 km enkele reis, met een reistijd van 1 uur en 45 minuten. Op en neer reizen houdt in alle redelijkheid geen mens vol. Houd er dus ook rekening mee
dat indien de verhuizing doorgaat, Vlissingen er 1800 werkzoekende Marinier-partners bij krijgt (en dan heb ik al die werkzame thuiswonende kinderen uit die gezinnen nog niet meegeteld..). Hoezo werkgelegenheid creëren ?
Wat een kul. De aanlegsteiger in Nieuw Millingen is zeker groter of van Doorn maar te zwijgen. De Zr. Ms. Karel Doorman heeft op 2km van de toekomstige kazerne al in Sloehaven aangemeerd gelegen. De grond is allang gesaneerd. Voor het overige is er gewoon een getekende overeenkomst en een marinier behoort te zijn een man een man een woord een woord i.p.v. o.l.v. hun cdt. de zaak stelselmatig tegenwerken en nu nog hun zin krijgen ook. Wordt het standbeeld van Michiel Adriaansz de Ruyter ook verplaatst naar Nieuw-Millingen?
Allesbehalve kul…
Onlangs schreef iemand “verhuizen van mariniers van Doorn naar Vlissingen is zoiets als de Vlissinger vissersvloot verplaatsen naar de Kootwijker bossen” En zo is het! Marine (aanlegsteigers, loopplanken e.d in uw woorden) is totaal iets anders dan Mariniers. Buiten het amfibische optreden vinden de trainingen in Nederland hoofdzakelijk plaats op Het vaste land en dan met name op de Veluwe … Deze klucht is voor een groot deel te wijten aan slecht geïnformeerde burger-bestuurders. Gelukkig heeft onze staatssecretaris zich goed verdiept de materie en geluisterd naar haar mensen!