Ook binnen operationele eenheden zijn reservisten volledig te integreren. Dat blijkt uit de eerste resultaten van 35 pilots die dit jaar onder reservisten zijn gestart. Minister Hennis van Defensie stuurde daarover vandaag een brief aan de Tweede Kamer. De pilots zijn gestart na de reservistennota van oktober 2014. Defensie gaf daarin aan meer van reservisten gebruik te willen maken, ook voor reguliere werkzaamheden.
Uit de pilots blijkt onder meer dat reservisten meerwaarde hebben bij het uitvoeren van taken die normaal door reguliere eenheden worden gedaan. Zo bewaken en onderhouden reservisten van de Koninklijke Marine schepen die terugkeren in de van zee. Daardoor wordt de druk op reguliere eenheden verplicht, zodat die meer operationeel bezig kunnen zijn.
Volgend jaar gaan reservisten ook meer taken bij operationele eenheden uitvoeren. Dit jaar werden ze vooral ingezet bij de ondersteunende diensten. Zo zijn er bijvoorbeeld al veel ‘cyberreservisten’. Zij zijn afkomstig uit sectoren als overheid, banken, telecom, energie en consultancy en vormen een aanvulling op de steeds meer nodige cybercapaciteit van Defensie.
De werving van reservisten is wel een lastig punt voor Defensie. Daarom wordt ingezet op militairen die de actieve dienst verlaten. Een voordeel is dat zij weinig of geen opleiding nodig hebben, en dat hun kennis niet verloren gaat voor de Defensie-organisatie.
Dit jaar kwam het Korps Nationale Reserve van de Landmacht onder druk te staan. Commandant Landstrijdkrachten De Kruif besloot het aantal oefeningen voor reservisten te verminderen, omdat het geld op was.
Foto’s: ministerie van Defensie
De werving van militairen zou al een stuk gemakkelijker worden als het imago van Defensie een stuk beter wordt.
Ik hoef alleen maar te kijken naar mijn eigen netwerk. Die haken massaal af op het idee om reservist te worden doordat ze gewoon geen zin hebben in een keuringstraject van bijna anderhalf jaar (die aantoonbaar met de helft teruggebracht kan worden). En dan heb ik het alleen nog maar over de keuring, de rest moet dan nog komen. Misschien is het niet representatief voor de rest van hoe de organisatie functioneert, maar je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. En mensen zijn geneigd om aannames te doen als: Als deze organisatie hier als zo stroperig en traag is dan zal de rest ook wel zo zijn. Dan ga ik wel wat anders doen.
Dus Defensie, je imago is je hierin je amigo!
Alleen hard roepen hoe geweldig je bent als organisatie is niet voldoende, zeker niet voor mensen die gewend zijn aan resultaatgerichtheid uit het bedrijfsleven. Ga ook eens een pilot inrichten om je aspirant reservisten op een resultaatgerichte manier te overtuigen door je selectieprocedures resultaatgericht in te richten en hun zo te laten ervaren dat je ze graag binnenhaalt!
Het gevolg is dat ze vanzelf (nog meer) enthousiaste ambassadeurs van Defensie gaan worden, enthousiast over de voortvarendheid praten en zo hun omgeving positief beïnvloeden (om bijvoorbeeld ook reservist te worden).
Dan ga je echt een stuk makkelijker die 20.000 werven.