Gisteravond bezocht ik weer eens de marinierskazerne te Rotterdam. Na jaren terug op heilige grond voor mij als oud-marinier. Het voelde voor mij als thuiskomen en ik werd geraakt door ons Korpsvaandel, de sfeer van de kazerne en de kernwaarden van het Korps Mariniers: VERBONDENHEID, KRACHT en TOEWIJDING. Wat een goed gevoel gaf dat weer.
Het was een boeiende avond, waarbij ik samen met vele oud-mariniers genoot van het programma, de inspirerende sprekers & gesprekken en natuurlijk de overheerlijke nasimaaltijd.
Op de terugweg naar Hilversum overdacht ik deze bijzondere avond en wat het Korps Mariniers en de korpswaarden voor mij persoonlijk betekenen. En natuurlijk ook voor de mensen die bij dit onderdeel van Defensie werkzaam zijn. Ik dacht ook gelijk wat de kernwaarden van het Korps Mariniers zouden kunnen betekenen voor andere organisaties en dan met name voor de verkoop, want dat is mijn vak en expertise.
Verbondenheid
Het mooie van het Korps Mariniers is de verbondenheid onder de mensen die er werken maar ook de verbondenheid met de omgeving. Letterlijk met Rotterdam maar ook zo wijd de wereld strekt (Qua Patet Orbis). Hoe zou je dat vertalen naar uw organisatie?
De verbondenheid onder mensen komt tot stand omdat ze gezamenlijk werken aan een doel, als team of als totale organisatie. Maar letten ze ook op de omgeving? Is er ook verbondenheid met uw klanten en hun omgeving? Ik denk dat je als verkoper/ accountmanager de laatste vraag zeker zou kunnen stellen. Na het Korps blijf je altijd oud-Marinier. Geldt dat ook voor uw organisatie? Medewerkers die zeggen ik ben oud-………………….? Natuurlijk kan je de vragen stellen aan jezelf, aan al je medewerkers en vooral ook aan de organisatie.
Kracht
Gisteren werd ook weer duidelijk wat kracht, discipline en zelfdiscipline inhoud. Altijd kan je nog een stap extra zetten als je denk dat je de kracht er niet meer voor hebt. Dit geldt ook natuurlijk voor de organisatie als geheel. Die ene stap kan je altijd nog zetten. Dit zou ook een onderdeel van uw bedrijfscultuur kunnen zijn. Je zou de klanten verschrikkelijk blij maken. In de verkoop/acquisitie zou dat een verschil kunnen maken om wel of geen klant te krijgen. Tenslotte wint de aanhouder altijd.
Toewijding.
Mariniers zijn toegewijd aan het vak en aan elkaar als team. Buddy’s voor het leven. Dat zou mooi zijn als iedere medewerker dit zou doen!!!!. TEAM: Togheter Eachother Achieve More of “Als team kom je verder, alleen ga je wellicht sneller”. Ikzelf beschouw sales echt als een vak, een prachtig vak en dat vergt toewijding. Ik ben dan ook blij dat ik op 2 MBO opleidingen het vak verkoop mag geven.
Meer weten over verkoop of team? Bel 06-23436890, mail naar ben.noordermeer@guidanceinsales.nl of kijk op www.guidanceinsales.nl . Ik help u graag. Reacties zijn hieronder altijd welkom.
Noot:
Het Korps Mariniers hoorde bij de kanshebbers op de marketingprijs Internal Branding Company of the Year. De prijs maakt deel uit van de Dutch Marketing Awards 2016. De andere gegadigden in de categorie zijn Coolblue en Jumbo Supermarkten.