Geachte minister, beste mevrouw Bijleveld,
Hoe gaat het met u? Heeft u ook reces, of werkt u gewoon keihard door deze zomer? Ik neem aan dat u ook even de zinnen gaat verzetten en kunt genieten van een welverdiend verlof? Er moet mij iets van het hart minister, over de militairen uit Schaarsbergen die zijn vrijgesproken van mishandeling en verkrachting. In 2017 schreef ik daar nogal kritisch over, en koppelde dat verhaal aan de (on)wenselijkheid van ontgroeningen. En hoewel ik er nog steeds achter sta dat inwijdingsrituelen of ontgroeningen niet meer van deze tijd zijn, heb ik dat bewuste artikel ook te hard en voor mijn beurt gesproken over de gedragingen van de nu vrijgesproken militairen. Dat had ik niet moeten doen. Mijn excuses daarvoor aan u als minister, en natuurlijk aan de betrokken militairen. Ik zal daar een eventuele volgende keer zorgvuldiger in zijn.
Straat van Hormuz
Dan andere actualiteit minister: de Straat van Hormuz. Want nadat de VS eenzijdig het nucleaire verdrag met Iran opzegde, is Iran zich ernstig aan het profileren. En inmiddels hebben zowel de VS als Groot Brittannië Nederland om een bijdrage gevraagd. Die bijdrage zou dan moeten bestaan uit een M-fregat. Los van de vraag of Nederland zich een mogelijke oorlog in moet laten rommelen, is het de vraag of we überhaupt een M-fregat kunnen leveren. Is het inzetbaar, is de bemanning gereed, of moeten we ons in onmogelijke bochten wringen om aan dat verzoek te voldoen? Voorheen konden we geen extra schip naar de Middellandse Zee sturen toen daarom werd gevraagd. Er is natuurlijk wel wat geld bij gekomen, maar is de Marine daarmee ook al beter inzetbaar en is er een schip gereed?

Ik snap wel dat u en premier Rutte genegen zijn om Trump naar de mond te praten en een schip te sturen. Want daarmee kunnen jullie laten zien aan Trump dat we, ondanks dat we niet aan de afspraken over het Defensiebudget voldoen, toch leveren. Want dat is een beetje uw mantra, toch minister? Wij voldoen niet aan de eis, maar leveren wel, in tegenstelling tot sommige landen die wel aan de eis voldoen, maar niet leveren. Ik kan me ook voorstellen dat de mogelijke inzet van het M-fregat u en Rutte dwingt om nog eens goed naar de Defensiebegroting te kijken. Want u kondigde al aan dat er in het voorjaar van 2020 een herijking komt van de Defensiebegroting. Als nu blijkt dat inzet van een extra schip bijna niet haalbaar is, dan is het wel heel goed mogelijk dat er nog meer extra geld bij komt. Inzet van het M-fregat als wisselgeld voor een stap naar het NAVO-gemiddelde?

En ik zie nog wel een probleem opduiken, minister. Onze CDS, de luitenant-admiraal Bauer heeft bij zijn aantreden gezegd dat hij vaker Nee gaat verkopen als inzet niet kan. Ik kan me zomaar voorstellen dat hij, gezien de afbouw van alle andere missies, en de inspanningen die de Krijgsmacht aan het leveren is om, ondanks de grote personeelstekorten, weer op orde te komen, nee zegt tegen inzet van het M-fregat. En wat gebeurt er dan als u of de premier hem overrulen? Ik kan me zo indenken dat de CDS zich dan niet serieus genomen voelt als belangrijkste militair adviseur en vertrekt. Maar dat is koffiedik kijken. Want misschien is inzet gewoon heel goed mogelijk, en is er niks aan de hand als het M-fregat wordt ingezet, of luistert de politiek voor de verandering een keer wel naar militaire adviezen van experts. De tijd zal het leren.
Extra F-35s
En dan, en dat is toch wel mooi minister, komen er extra F-35’s. Acht of negen, maar dat hangt van de dollarkoers af. Het is op zich een beetje gek dat de dollarkoers bepaalt welke behoefte we hebben, maar dat speelt al sinds we oorspronkelijk 85 F-35’s wilden, maar er uiteindelijk maar 37 aanschaften. En u weet dat de operationele behoefte ooit meer dan 100 van die JSF’s was? Dan hebben we er nog wel een paar te gaan, maar het is zeer goed dat er nu meer bijkomen!
De F-35 is een data-machine, die zoveel kan, dat is niet normaal. Opleidingen binnen Defensie waar analisten, dataexperts en beeldanalysemensen worden opgeleid, hebben er hun handen vol aan, mede doordat de F-35 komt. Nieuwe systemen, meer data die gedeeld kan worden op operationeel, tactisch en strategisch niveau, waardoor de inlichtingenketen diffuser wordt, en waardoor er tegelijk meer gevraagd van beveiliging van systemen. Het is nogal een impact die dat nieuwe wapensysteem heeft. En dat is goed, want daarmee wordt niet alleen de luchtmacht een vijfde-generatie-luchtmacht, maar wordt de hele Krijgsmacht wendbaarder en meer datadriven.

De cao
Verder wacht ik in spanning af, minister – en u denk ik ook – op wat de leden van de bonden gaan doen met het cao-voorstel. Ik zou denken dat ze voor stemmen, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Ik zou in ieder geval voor stemmen: Nu een behoorlijke cao en dan tegelijk gaan werken aan een nog betere volgende cao. Want als u echt de stappen gaat zetten naar eerst het NAVO-gemiddelde en dan naar de 2%, dan komt er ook meer geld voor het personeel. Stapje voor stapje op weg naar een betere, goed inzetbare Krijgsmacht, waarin militairen goed betaald, met goede arbeidsvoorwaarden, goed opgeleid en getraind, met genoeg inzetbare collega’s, en met goed materieel kunnen beschermen wat ons dierbaar is!
Ik wens u een mooie zomer!
Hartelijke groet,
Fotos: Defensie
GOED VERHAAL,MOETEN WE NIET WILLEN MEEDOEN IN DE STR. VAN HORMOEZ
Eigen schepen bewaken…dus doen en stuur minimaal 1 fregat
Nee in zo n situatie ben ik er op tegen laten we eerst een goede cao afsluiten en dan zien we wel verder.
Dus de militairen die de vernederingen hebben aan gekaard hebben dus alles uit hun duim gezogen??
Ik denk dat, als het enigszins kan we wel mee moeten doen, met de Britten, niet de Amerikanen. Klein verschil, grote symboliek.
Beschermen – goed, Iran onder maximale druk zetten – fout.
Wel hoort onze regering, als ze defensie inzet op deze manier de extra kosten bij te passen.
Dat is niet de gewoonte, maar moet wel, anders loopt alles alleen maar meer vast.
Vanwege het belang voor de koopvaardij zou ik zeggen ga.
Het is in je eigen belang alleen maar.
Financiering van missies Defensie moet drastisch worden verandert op basis van vastgestelde principe’s.
Defensie is er in de eerste plaats voor om Nederlands grondgebied, luchtruim, territoriale wateren en economische zone te bewaken en te beschermen!
Dat gebeurt in samenwerking met Europese bondgenoten en Navo-partners, het normale inzet en oefengebied voor de Nederlandse defensie-organisatie is dus Nederland, Nederlandse-Antillen en aanverwanten, EU en Navo-territorium van bondgenoten.
Hier moet het vaste budget voor de Nederlandse defensie op afgestemd worden wat nu zeker te laag is en richting 1,5 of nog beter 2% moet!
Maar de Nederlandse defensie wordt ook regelmatig buiten deze gebieden ingezet voor missie’s die belangrijk zijn voor de Nederland, Europa en de rest van de westerse wereld, toch vindt ik dat dit niet ten koste mag gaan van het vaste defensiebudget…
Div missies in o.a. Irak en Afganistan hebben ervoor gezorgd dat defensie in het verleden ernstig uitgehold en gesloopt en verzwakt raakte met nog forse saneringen direct erna.
Wat ik dus bepleit is een vast defensiebudget van 1,5 tot 2% voor inzet in Nederland, EU en Navo-gebieden en als de regering besluit tot inzet of missies buiten deze gebieden dat de regering en parlement dit volledig gaan bekostigen met middelen buiten defensie om.
Dit is wat ik bedoel:
Inzet Patriot Turkije Navo-lid, defensiebudget.
Inzet EU-missie Operatie Sophia Middelandse-Zee, defensiebudget.
Navo-oefening Trident Juncture Noorwegen, defensiebudget.
NAVO-missie Enhanced Forward Presence Baltische-Staten, defensiebudget.
Piraterij-missie Somalie, regering en parlement zorgen voor volledige financiering van missie buiten defensie om pas dat kan missie goedgekeurd worden en doorgaan.
Nederlandse missie in Mali, regering en parlement zorgen voor volledige financiering van missie buiten defensie om pas dat kan missie goedgekeurd worden en doorgaan.
Voorgenomen inzet Koninklijke Marine Straat van Hormuz, regering en parlement zorgen voor volledige financiering van missie buiten defensie om pas dat kan missie goedgekeurd worden en doorgaan.
Als regering en parlement financiering voor missies buiten normale inzetgebied niet rond kunnen krijgen buiten defensiebudget om betekent dit dus dat missie niet door kan gaan!
Op deze manier van financiering volgens bepaalde principes van missies buiten eigen inzetgebied zullen regering en parlement dus heel goed moeten nadenken of men deze missie gaat uitvoeren en hoe men deze gaat betalen…
Op deze manier van financieren heeft de eerste taak van defensie: bescherming en verdediging van eigen territorium en dat van bondgenoten nooit te leiden onder andere missies buiten deze gebieden.