Het is na de uitspraak van premier Rutte in Wales in 2014 onbegrijpelijk dat er nu meer dan 10 jaar zowel geen vastgestelde visie, als een 10 à 15-jarenplan voor Defensie is, waarbij de in de Grondwet vastgelegde veiligheidstaken randvoorwaardelijk zijn. Is hier bewust niets aan gedaan?
De vraag blijft wie er verantwoordelijk is voor dit fundamentele mismanagement?
- Premier (betrouwbare bronnen geven aan dat de premier geen kabinetsperioden overstijgend plan wil)
- Minister van Defensie (houdt ze de premier uit de wind, of is ze een passant?)
- Secretaris-Generaal (houdt ze alleen de Minister uit de wind en appelleert dat niet aan de huidige kritiek op de Algemene Bestuursdienst?)
- CDS (heeft de CDS überhaupt deze opdracht gekregen? Als hij die opdracht niet heeft gekregen, waarom trok hij niet aan de bel als hij dit niet mocht doen?)
- Minister van Financiën (is dit alleen het eigen doelmatigheidsbelang van Financiën? Maar waarom moet dit ten koste van de doelgerichtheid van Defensie gaan?)
Bij het aantreden van de minister van Defensie in oktober 2017 was er extra geld beschikbaar. Maar waarom waren de visie en het plan voor investeringen en bedrijfsvoering toen niet klaar? De minister zet nu, na enkele kritische artikelen, ineens in op een visie en een plan 2035. Ze vergeet echter dat er in 2010 al coherente Strategische Verkenningen zijn uitgevoerd en vastgelegd.
Die zijn nooit in het kabinet en de Tweede Kamer behandeld.
En let op, dit plan 2035 gaat dezelfde weg. Vooral omdat het niet gebaseerd is op een coherente visie en ook omdat het binnen een onjuiste organisatiestructuur wordt ontwikkeld.
Men is niet in staat is het WAT (coherente visie) en het HOE (operationele capaciteiten) te vertalen naar materieel en mensen met de bijbehorende investeringen en exploitatie.
Met het laten uitkomen van de zogenaamde visie (herijking?) en het plan 2035 in oktober 2020 wordt alleen een politieke zet gedaan. Feitelijk duwt zij nu de visie en het plan in de defensienota over de rand van dit kabinet heen.
Dit benadrukt de kortetermijnpolitiek terwijl juist Defensie is gebaat bij een kabinetsperioden-overstijgend coherent veiligheidsplan.
In de door burgers overheerste topstructuur van de huidige organisatie is het simpelweg behoorlijk bestuur, de Corporate Governance (CG) dat ontbreekt. Defensie is echter bedoeld om effectief te dreigen en te handelen als de politiek daartoe besluit, omdat zij er zelf niet uitkomt.
De door ons voorgestelde elegante oplossing om een op Engels voorbeeld gestoelde CG comité in te stellen kan de spagaat tussen de Premier, Minister van Defensie, Secretaris-Generaal, CDS en de Minister van Financiën oplossen. Het zou verstandig zijn om dit comité snel in te stellen, met het mandaat om nog voor de herijking in oktober de benodigde visie en meerjarenplanning te sturen naar een kabinetoverstijgende borging.
Dit bespaart de gebruikelijke onderzoekscommissie, die doorgaans alleen aantonen wat er fout ging.
De wereld verandert door de technologische ontwikkelingen dusdanig exponentieel, dat onze kortetermijnpolitiek leidt tot een onvoldoende slagvaardige veiligheidsstructuur. De huidige bedreigingen kennen vele vormen en zijn tegelijkertijd onderling verweven.
Veiligheid is in feite ondeelbaar geworden. Alleen een combinatie van inspanningen sorteert het meeste effect. Het is daarom noodzakelijk onze veiligheid te waarborgen vanuit één visie en met één gezamenlijke strategie. Een plan dat, net als het Deltaplan immuun is voor korte termijn invloeden.
Door: Pieter Haitsma Mulier en Paul van Campen
Spot on, er is niets veranderd sinds 1939.
De lui in de tweede kamer zijn het product van partijdiscipline, politieke ideologie, dogmatisch denken en vooral rijk proberen worden door de bijbaantjes. Het merendeel heeft geen verstand van de onderwerpen waarvoor zij verantwoordelijk zijn.
De huidige democratie is niets anders dan rechten zitten te creëren met het geld van de belastingbetaler. En de belastingbetaler cq. De kiezer wilt dit ook, gezien hun stem gedrag.
Beste webbeheerder, kijk maar de stijgende begroting van de afgelopen 30 jaar, waar het geld heen gaat, dan weet je ook direct welk type mens in de kamer zit, en wie erop stemt. Het leger heeft een heel groot probleem!
Het is erg jammer en bovendien strategisch-militair onverantwoord in deze tijd van razendsnelle technologische en sociaalmaatschappelijke wereldwijde veranderingen en dreigingen. Maar daarvoor sluit de BV NLD board of directors haar triestige waterige dode ogen. Nederland vindt het beter, goedkoper en makkelijker om simpelweg naar zijn of haar navel te staren. Deze oer-Hollandse struisvogel-kop-in-het-zand-steken traditie houdt de BV NLD met verve in ere. Anders gezegd, de trotse kruideniers mentaliteit voert de boventoon. Ik vrees dat de politieke elite ook niet wil veranderen, het past gewoonweg niet in hun spel. Dus als het weer eens goed fout gaat, zoals in mei 1940, zullen wij weer moeten sneuvelen, zal de bevolking weer verrekken en zal de regering vluchten. Maar waar naartoe? Ik weet waarheen. Net als toen, Brexengland….
Het ontbreekt dit, en alle voorgaande kabinetten sowieso aan een strategische visie. Waar willen wij met Nederland staan in 2030 bijvoorbeeld ? Laat staan dat er een strategisch visie voor Defensie is. Onze bewindslieden kijken naar hun eigen termijn van vier jaar, hoe ze die ongeschonden kunnen doorkomen en hoe ze hun vlaggetje op de kaart kunnen zetten. Er zal eerst een hoop burger bloed moeten vloeien voordat Defensie de aandacht krijgt waar zij recht op heeft.
Zie ook mijn column op HCSS.nl
https://hcss.nl/news/column-defensieplanning-voor-de-toekomst
Visie op en begrip van toekomstontwikkelingen, wendbaarheid en adaptiviteit, gaan we dat zien in de nieuwe Defensievisie?