Defensie springt weer bij in de strijd tegen Corona. Militairen worden met spoed opgeleid om boosters te prikken en daarmee wordt de inzet verder uitgebreid. Dus Defensie springt weer bij. Natuurlijk springt Defensie bij. Daar is Defensie van. Het wrange is alleen dat het bijna lijkt alsof de lamme de blinde helpt.
Meer geld is niet genoeg
Want Defensie en de zorg hebben enkele zaken gemeen: de afgelopen jaren is er steeds meer geld aan uitgegeven, maar toch is de financiering onvoldoende. Er kwam meer geld voor de zorg, maar ziekenhuizen werden gesloten. Er kwam meer geld voor Defensie, maar eenheden werden stilgelegd.
En ondanks dat er meer geld kwam, moet de maatschappij gedeeltelijk stilgelegd worden, en moeten er maatregelen worden ingevoerd om te zorgen dat de zorg niet overbelast raakt. De taken van de Krijgsmacht staan inde grondwet, maar de Krijgsmacht is niet in staat om die taken uit te voeren.
Ondanks dat de taken maatschappelijk impact hebben en politici respect en waardering uitspreken voor de zorg, en ondanks het jaarlijks ophogen van het budget zijn er grote personeelstekorten in de diverse zorginstellingen. Ondanks dat politici over elkaar heen buitelen om het werk van militairen bij rampen in in oorlogsgebieden te prijzen, en ondanks dat het budget de afgelopen jaren steeg, zijn er grote personeelstekorten bij de militaire functies van de Krijgsmacht.
De taken van de Krijgsmacht staan inde grondwet, maar de Krijgsmacht is niet in staat om die taken uit te voeren.
De zorg moet er staan als het er om gaat: tijdens rampen als een pandemie. Maar er is te weinig zorg achter de hand voor als het er echt op aan komt. Maar de zorg kan er niet staan zonder hulp. De Krijgsmacht moet er staan als het er echt op aan komt, maar de Krijgsmacht kan er niet staan als het er echt op aan komt, niet zonder hulp van bondgenoten.
Bij de aanpak van de pandemie zitten specialisten uit de zorg in het Outbreak Management Team, deskundigen die de regering van advies voorzien. Dat advies is een aantal keer door de regeringsleiders aan de laars gelapt, met extra maatregelen als gevolg. Vanuit de Defensietop klinken waarschuwingen om te investeren in de Krijgsmacht, en er wordt een minimaal bedrag genoemd: 4 miljard. Naar dat advies wordt geluisterd, want er komt 3 miljard extra, structureel, voor de Krijgsmacht.
Het cruciale verschil tussen zorg en Defensie
Er is overigens een heel cruciaal verschil tussen de zorg en Defensie. De beloning van het personeel. Het Defensiepersoneel zit al weer een jaar zonder cao. Het zorgpersoneel kreeg, naast applaus, ook in totaal 4% loonsverhoging. Het Defensiepersoneel moest het doen met een bod van 1,4% verhoging. Dat werd afgewezen.
En dat personeel, dat helpt nu – terecht -de zorg. Want als niemand het meer kan, doet het Defensiepersoneel het wel. En laat er geen misverstand over bestaan: het Defensiepersoneel moet helpen als het er om gaat, en zal er staan als het er het moet.
Maar staat de politiek er ook voor Defensie als het moet? In het kabinetsakkoord staat dat er 10,7 miljard wordt uitgetrokken voor Defensie en dat er structureel 3 miljard bijkomt. Het is een miljard minder dan de commandanten vroegen, dus Defensie is er nog niet, maar het is een forste stap richting de 2% en een stap naar het NAVO-gemiddelde. Ook is er volgend jaar al 500 miljoen gereserveerd voor de modernisering van het loongebouw én de arbeidsvoorwaarden. Zou dat dan eindelijk het goede nieuws zijn voor de Defensiepersoneel?
Door: Eduard van Brakel
Foto: Defensie
Waardeer dit artikel!
Het Defensie Platform is gratis te bezoeken en dat blijft ook zo. Maar als je een kleine waardering over hebt voor dit artikel, dan zou dat geweldig zijn! Want in elk artikel zit (vrije) tijd, moeite en kunde. Allemaal voor een sterke Krijgsmacht! Dank voor je bijdrage!