De kogel is door de kerk. Mevrouw Bijleveld heeft ten overstaan van de Tweede Kamer bevestigd dat de 2% BNP NAVO-norm voor 2024 wordt losgelaten, en er ook verder geen vastlegging van een tijdschema komt om tot die norm te komen. Hierop opperde Dhr Stoffer (SGP) in de Tweede Kamer de noodzaak voor het starten van een Urgenda rechtszaak. In zijn woorden:
“want, afstappen van de 2% BNP is marchanderen met onze veiligheid”.
Wereld wankelt
Urgenda is in feite een rechterlijke verplichting aan de politiek aangezien veiligheid een grondwettelijk vastgelegde staatsaangelegenheid is. In de wereld die juist nu wankelt door geostrategische schokken.
Denk aan de crisisdruk op de EU, de wetten van Rusland die een nucleair antwoord toelaten op een niet nucleaire aantasting van hun staat. Rusland heeft een sterke positie in Syrië en koestert frozen conflicts en moderniseert zijn wapenarsenaal van hardware tot offensieve cyber, met als doel het verdelen en destabiliseren van EU en NAVO.
China, dat eerder al grote belangen in Afrika had, breidt dit nog uit en en verwerft nu meer invloed in Europa (eerder al de haven Pireaus). Bovendien blijft het Midden-Oosten een kruitvat met grote kans op nucleaire escalatie.
Het anti Europese sentiment neemt toe in geheel Europa. Een sterk Europa is echter nodig. De NAVO navelstaart op Rusland, weet zich geen raad met Turkije en de VS trekt zich steeds meer terug op zichzelf.
Voeg daarbij nog terreur en cyber aanvallen, die ziekenhuizen, energie knooppunten en betaalverkeer kunnen platleggen, massa immigratie, de huidige pandemie en de wankele wereld krijgt een grimmig gezicht.
Corporate Governance
Een Urgenda zaak is zeker niet uitgesloten. Het zou ons niet verbazen als hierbij een Corporate Governance onderzoek naar het bedrijfsmodel van defensie wordt uitgevoerd, zoals aangehaald in het artikel “Leiderschap gevraagd“.
Dit onderzoek legt dan bloot dat er al meer dan 10 jaar zonder vastgestelde visie wordt geïnvesteerd in middelen terwijl in de bedrijfsvoering gat met gat wordt gevuld, deels over de ruggen van het defensiepersoneel. Immers, er zijn 9000 vacatures en dat bespaart loon. De primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van Defensie lopen zwaar uit de pas met die van andere overheidsdiensten waardoor nog steeds veel ervaren personeel daarheen verdwijnt. Daarnaast lopen er nog personele rechtszaken die Defensie veel geld gaan kosten.

Grondwettelijke taken
Onze conclusie is dan ook dat het Plein (Lees: de Defensietop) en de Politiek deze box van Pandora niet in het publiek domein willen hebben. Immers de Politiek zweert/belooft dat zij achter de Grondwettelijk taken staat, maar Defensie kan al lang niet meer aan dezelfde Grondwettelijke taken voldoen door 30 jaar bezuinigingen. De derde plaats van onderen in de NAVO is een feit. Het Plein weet dat zij sinds 2008 geen visie hebben geschreven, en als die wordt geschreven zal die hoogstwaarschijnlijk beleidsarm en budgetneutraal zijn en bevestigt dat de status quo dat de 2% BNP zo nooit wordt gehaald. Misschien is dit voor sommige ministeries en politici wel erg aanlokkelijk.
“Maar omdat Urgenda nu in de Tweede Kamer is benoemd, hebben de politiek en het Plein dit zelf niet meer in de hand.”
Door: Pieter Haitsma Mulier en Paul van Campen
Het wordt de hoogste tijd dat de regering (en ) voor de Rechter wordt gedaagd om ze te dwingen dat de Krijgsmacht aan zijn grondwettelijke, Navo en Internationale verplichtingen zal voldoen volgens de minimum afgesproken en toegezegde budgettaire norm van 2% BNBP, opdat zij goed getraind en uitgerust haar taken kan verrichten
Internationaal wordt in defensiekringen algemeen erkend dat de wereld -inclusief Nederland- politiek-militair in een zgn. Permanent State of Competition verkeert. Dat heeft effect op onze veiligheidssituatie. 2% zou wel fijn zijn.