De software van de JSF laat nog even op zich wachten. En de F16’s houden het geen jaar meer vol in Irak. Dat is vandaag in het nieuws over onze Luchtmacht. De ontwikkeling van de JSF duurt langer en langer, terwijl de rest van de Luchtmacht op de laatste benen loopt door de combinatie van veelvuldige bezuinigingen en veelvuldige inzet. En dan komen er straks veel minder JSF’s dan dat er nu F16’s zijn. De luchtmacht heeft dan wel een supercool, zij het wat vertraagd en wat duurder, vliegtuig, maar dat vliegtuig inzetten net zoals de F16 is er niet meer bij.
Vliegers moeten getraind worden. Vliegtuigen onderhouden. En omdat onze F16’s zo veelvuldig zijn ingezet hebben veel piloten een trainingsachterstand opgelopen. En die achterstand moet ingelopen worden. En er zijn niet genoeg vliegklare F16’s en ondersteunend personeel om de gevechtsvliegtuigen en in te zetten, en de vliegers te trainen. Het is daarom niet waarschijnlijk dat onze vliegtuigen langer dan een jaar ingezet worden in Irak.
Voormalig Commandant der Strijdkrachten – en voormalig vlieger – Dick Berlijn zegt in de Telegraaf: ‘Hoe vaker de inzet voor missies, hoe minder tijd voor de vliegers om zich te bekwamen in andere taken dan waar ze op missie voor worden ingezet. Op zeker moment moet je pas op de plaats maken om al je vaardigheden weer te onderhouden.’ VVD-Kamerlid Ten Broeke vindt ook in de Telegraaf dat Nederland nog maar 1 helft kan meespelen in de Champions League, tenminste als het gaat om inzet van de Krijgsmacht.
Nederlandse F16’s voerden de afgelopen tijd 350 aanvallen uit op doelen in Irak in de strijd tegen IS. De vliegtuigen werden ook ingezet boven Afghanistan, verdedigen het luchtruim van de Baltische Staten in NAVO-verband, en er staan toestellen gereed om ons eigen luchtruim te verdedigen. En dat laatste is steeds vaker nodig, gezien het aantal Russische vliegtuigen dat ons luchtruim binnendringt. Onze Krijgsmacht doet nu in totaal mee aan 20 missies wereldwijd.
