Ga naar de inhoud

Defensie Platform

Nieuws, opinie en achtergronden over de krijgsmacht

Menu
  • Home
  • Nieuws
  • Opinie
  • Brieven aan minister
  • Over
Menu

Beste minister, wat is nu precies het 'domme gelul'?

Geplaatst op 28 juli 2017

Beste Jeanine, geachte mevrouw Hennis,
Geniet u een beetje van de vakantie? Ik hoop het wel, maar een rustperiode is altijd fijn, al zal dat niet gemakkelijk zijn als minister. Ikzelf moet nog even werken, en dan ben ik straks ook vrij. Dan gaan we even weg met het gezin, voor het eerst in zes jaar.  Een fijn vooruitzicht!

Maar voor U is de vakantieperiode een beetje roerig begonnen, met commando’s die uit de school klappen, allerlei moeilijke Kamervragen over de commando’s en over berichtgeving hier op dit Defensie-Platform over de organisatiecultuur, die natuurlijk ook stel op sprong beantwoord moeten worden. Maar gelukkig doet u dat niet zelf, maar heeft u daar mensen voor, die zich in allerlei bochten wringen om u uit de wind te houden. En ook om zichzelf niet te veel in de vingers te snijden, want er zitten wel wat discrepanties in de beantwoording van die Kamervragen, die met allerlei omwegen en moeilijke zinsconstructies recht worden getrokken. Nou ja, daartoe wordt in ieder geval een poging gedaan. Ik vraag me trouwens wel af of er iemand uit Den Haag naar Roosendaal is gestuurd om de Commandant aldaar te helpen bij deze situatie….

Personeel als belangrijkste asset

En juist als u – zo kan ik me voorstellen – echt toe bent aan vakantie, dan beginnen die vermaledijde vakbonden weer lawaai te maken. Want het gaat allemaal wel over geld voor extra materieel en munitievoorraden, en over het op peil brengen van de basisgereedheid van onze Krijgsmacht, maar over het personeel hoor je nog steeds niemand. En dat schijnt toch de belangrijkste asset te zijn bij defensie, zoals dat zo mooi heet. In normaal Nederlands: het personeel is het kostbaarste onderdeel van de Krijgsmacht.
Nou minister, met de mond werd dat beleden, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Militairen hebben nog steeds geen fatsoenlijke CAO. En – u kunt goed lezen – het eerste zinnetje van deze alinea staat niet voor niets in de verleden tijd. Kijk, het is natuurlijk mooi als militairen van het CLAS nieuwe hardloopschoenen krijgen (niet echt origineel, de Marine had die regelingen al, maar het budget moet toch op…) maar een loonsverhoging is natuurlijk beter. Oplossing van het AOW-gat ook. Een fatsoenlijke pensioenopbouw die niet netto honderden euro’s kost ook.

Militairen zeikerds?

En dan nog iets. Ik schreef al dat de waarde van het personeel met de mond beleden werd. Mij bereikte daarover fnuikende informatie. Topfunctionarissen van defensie die informeel zeggen dat het standpunt van de bonden ‘dom gelul’ is. Generaals en hoge burgerambtenaren die zeggen dat militairen zeikerds zijn. Topburger-medewerkers van Defensie die het AOW-gat maar een klein probleem vinden, want iedereen heeft het… Ik heb dit uit zeer, zeer betrouwbare bron, dus ik neem het erg serieus. En ik vind het heel, heel erg triest, minister. En u hopelijk ook. Zeker gezien de bijzondere positie die militairen innemen, waarbij hen rechten, die andere werknemers hebben, worden onthouden.

Defensie-personeel verdient een fatsoenlijke CAO!
Defensie-personeel verdient een fatsoenlijke CAO!

Het Defensiepersoneel holt al de deur uit. De instroom blijft helaas achter bij de uitstroom. En als je dan ook nog dergelijke signalen uit Den Haag hoort, is dat natuurlijk niet verwonderlijk. Het lijkt wel alsof de Defensietop in een andere werkelijkheid leeft dan de gewone militair die met zijn voeten in de klei staat. Als topmilitairen zeggen dat ‘het personeel gek is geworden’, vraag ik me af hoe die lui in hemelsnaam op die positie zijn gekomen in de organisatie die zegt het personeel hoog in het vaandel te hebben staan.
Beste minister, de situatie doet me pijn. Defensie is een mooie organisatie, maar er lijkt steeds meer een cultuur te komen die is gebaseerd op wantrouwen, verbloemen en risicomijden. Gebaseerd op het ‘wij van de top’ tegen het ‘zij van de werkvloer’. En dat kan niet in een organisatie waar wederzijds respect en vertrouwen de basis is van alles. Elke militair durft de meest gevaarlijke situatie die er is onder ogen te komen, aan te gaan, omdat elke militair weet dat zijn of haar rug gedekt wordt door hun buddy. Vertrouwen, 100% vertrouwen. Militairen zijn bereid hun leven te geven. En dan zou een roep om fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden dom gelul zijn?

Beste minister, ik vraag me af wat dan het echte domme gelul is?

Ondanks alles wens ik u een prettige vakantie! En misschien wilt u ook wel de petitie van de militaire bonden tekenen?
Hartelijke groet,
Eduard van Brakel

38 gedachten over “Beste minister, wat is nu precies het 'domme gelul'?”

  1. Marijke Noordeloos-Kranenburg schreef:
    28 juli 2017 om 13:24

    Vroeger was ik trots, als ik kon zeggen dat ik bij Defensie werkte, nu rest slechts de plaatsvervangende schaamte. Een keiharde ongenaakbare organisatie die zijn oud werknemers in de steek laat. Veteraan of burger, het maakt niks uit, als je Defensie hebt overleefd en naar huis mag dan gaat als nog je kop er af. heb nu €900 euro netto per maand, ben benieuwd waar het stopt als ik 65 ben. Triest.

    Beantwoorden
    1. Piet schreef:
      19 december 2020 om 12:21

      Maar Marijke toch je zegt dat je aan rentenier en was op FB en dat je het Koninklijk Huis in zeik zet….

      Beantwoorden
      1. Marijke Noordeloos Kranenburg schreef:
        22 december 2020 om 15:40

        Goed opletten op de datum, dat was 2017, inmiddels is mijn situatie aanmerkelijk verandert.

        Beantwoorden
      2. Rietje Hunnekens schreef:
        20 september 2021 om 13:23

        Dat zij het koninklijk huis in de zeik zet zoals u schreef, klopt ! Zij doet niet anders dan boze icoontjes plaatsen bij aardige reacties over het koningshuis. Alle sites op facebook betrekkend op het koningshuis worden door haar verstiert. Een grote bron van ergernis is zij voor velen.Graag geeft zij ook mensen die haar terecht wijzen aan bij facebook.Daar is mevrouw niet van gedient. Daar dreigt zij ook mee. Prive via messenger is haar woordenkeus van een zeer laag gehalte.

        Beantwoorden
        1. Marijke Noordeloos Kranenburg schreef:
          6 oktober 2021 om 14:56

          Wat aardig Rietje dat je zoveel aandacht aan mij besteed. Het koninklijk huis heeft een facebook pagina en noemt dit een overheidspagina, die zooi wordt betaalt door de belastingbetaler, dan mag de betaler ook kritiek uiten. Dat jij mij privé lastig valt en dan een lelijk antwoord terug krijgt is jouw eigen schuld, laat mij privé met rust dat doe ik met jou ook. Als jij op facebook scheld dan geef ik je aan, het is aan facebook om te oordelen of je daar straf voor verdient, niet aan mij. Als je het met de regels niet eens bent dan vertrek je van facebook, moeilijker is het niet.

          Beantwoorden
          1. Rietje Hunnekens schreef:
            6 oktober 2021 om 16:31

            Ik ben het volkomen eens met de regels van facebook. Maar op sites van het koninklijk huis moeten mensen als jij , waar alleen maar haat ten opzichten van de koninklijke familie vanaf straalt, subiet geweerd worden.En wanneer ik jou ergens op wijs op messenger hoef jij niet deze vreselijke ordinaire taal te gebruiken.. Het zogenaamde chique laagje is wel erg dun bij jou.

          2. Rietje Hunnekens schreef:
            20 oktober 2021 om 12:36

            Even laten keuren door derden wat ik, Rietje Hunnekens, zoal scheld op facebook, waarvoor Marijke Noordeloos mij aan geeft.
            Op een vervelende reactie van haar reageer ik met het volgende :Er bestaan nog aardige mensen die hn gevoelens willen uiten t.o.v. Het koningshuis.Zij hebben niet de onhebbelijkheid die jij altijd ten toon spreidt.
            Dat was dus reden voor deze ¨mevrouw ¨mij aan te geven. Oordeel aan jullie. Zij doet niet anders dan vervelende reacties geven ten opzichte van de mensen die wel het koningshuis kunnen waarderen.

        2. P. tetser schreef:
          11 februari 2022 om 17:45

          Ah, dat aangeven bij Facebook en mensen “terecht wijzen” heeft U dus niet van een vreemde, mevrouw Rietje… Ik zou zeggen, neem nog een flesje sherry en vort maar weer!

          Beantwoorden
          1. Rietje Hunnekens schreef:
            22 februari 2022 om 19:12

            Deze meneer PETER TETSER beweert dat hij schout bij nacht is. Hij heeft mij op facebook beledigd en veel onware zaken verkondigd zoals hij ook weer hier doet.
            Ik heb kontakt gehad met defensie MID en kreeg te horen dat deze Peter Tetser niet bij hen werkzaam is.
            Het advies van hen is : Aangifte doen bij FB.
            Deze raad heb ik dus gaarne opgevolgd.

          2. Rietje hunnekens schreef:
            22 februari 2022 om 21:19

            Deze PETER TETSER profileert zich als SCHOUT BIJ NACHT woonachtig in Alkmaar.
            Hij maakt op facebook zeer denigrerende opmerkingen die nergens op slaan en uit de lucht gegrepen zijn t.o.v. mijn persoon.
            Door facebook is hij al verwijderd geworden, maar ik heb dit ook aangekaart bij Defensie MID.
            Volgens defensie is Peter Tetser niet bij hen werkzaam. Is ook moeilijk voor te stellen dat een Schout bij nacht deze taal bezigd.

          3. Mevr. Hunnekens schreef:
            26 oktober 2022 om 12:07

            De zogenaamde Schout bij nacht P.TETSER , die zich inmiddels van de valse naam Pietje Hunnekens voorziet, heeft nu niet alleen de verregaande brutaliteit mijn achternaam te misbruiken, mijn intelectueel eigendom te misbruiken door foto,s van mijn fb site te plukken en ook nog , in een tweegesprek op FB met een zekere Schnurbusch mij schandelijk zwart probeert te maken.
            Hij schijnt nu in Bergen aan Zee te wonen.Weet iemand wie achter deze figuur zit?

          4. Ome Ron schreef:
            30 oktober 2022 om 14:04

            Nou nou Rietje, het gaat niet echt goed met je…. Ik denk toch dat je beter de fles kunt gaan laten staan.

          5. Rietje hunnekens schreef:
            31 oktober 2022 om 15:31

            Geachte meneer Schnurbusch,.

            U vraagt mij uw naam er buiten te laten? Uw naam wordt een twintigtal keer gebruikt om mij op een schandalige manier te beledigen, zoals nu ook weer door die vreemde vent die zich ome Ron noemt.wij weten wel wie hier achter steekt, hoor.

      3. Rietje Hunnekens schreef:
        20 oktober 2021 om 12:49

        Piet, je hebt volkomen gelijk dat jij deze reactie geeft op Marijke Noordeloos. Zij doet niets anders dan vervelende reacties geven op sites over het koningshuis .

        Beantwoorden
    2. Rietje. Hunnekens schreef:
      20 oktober 2021 om 12:46

      Waar het stopt weet jij inmiddels : Je kunt nu , volgens jouw zeggen, rentenieren en genoeg tijd om sites over het koningshuis te versieren met boze icoontjes en vervelende reacties die je snel weer verwijderd wanneer mensen daarop reageren.
      Alvorens ze wel, als de reacties niet naar jouw zin zijn, bij FB aan te geven. Hoe geniepig !!

      Beantwoorden
      1. Redactie schreef:
        20 oktober 2021 om 12:58

        Hier de redactie. Kunnen jullie je discussie ergens anders voeren? Dank!

        Beantwoorden
        1. Rietje Hunnekens schreef:
          20 oktober 2021 om 20:22

          Prima!

          Beantwoorden
          1. Max Schnurbusch schreef:
            30 oktober 2022 om 14:42

            Geachte mevrouw Hunnekens ,
            Ook ik zou het bijzonder op prijs stellen als u mijn naam buiten uw betoog zou kunnen laten.
            Dank u.

            M.Schnurbusch

        2. Rietje Hunnekens schreef:
          31 oktober 2022 om 15:49

          Geachte redactie,
          Ik, Rietje Hunnekens, wordt op een schandalige manier zwart gemaakt door iemand die zich eerst Peter Tetser noemde en schout bij nacht zou zijn. Ik heb kontakt gehad met defensie mid en maar daar kennen zij hem niet.
          Nu heeft hij mijn achternaam aangenomen en noemt zich Pietje Hunnekens. In samenspraak met een Schnurbusch zet hij een hele gefingeerde site op facebook met alleen maar beledigingen.
          Weet u een manier om dit te doen stoppen.

          Beantwoorden
          1. Rietje Hunnekens schreef:
            1 november 2022 om 12:17

            Geachte redactie,

            Is het mogelijk voor u te achterhalen wie deze ome Ron , Schnurbusch, en voorheen P. Tetser zijn. En eventueel melding van maken bij de politie , die dan hun IP nummer zou kunnen achterhalen.
            Want het gaat alle perken te buiten wat die presteren met schandalige opmerkingen op facebook.
            Bij voorbaat dank.

        3. Rietje Hunnekens schreef:
          4 november 2022 om 10:20

          Geachte redactie,
          Een aantal dagen geleden schreef ik een verzoek aan u omtrent een paar “heren “ die mij liederlijk lastig vallen. Niet alleen op facebook, maar ook hier. Kunt u daar wat tegen beginnen ?
          Ik zou u erg erkentelijk zijn.
          Met dank.

          Beantwoorden
          1. Jan Broek schreef:
            6 november 2022 om 09:45

            Wij hebben namens een TV programma onderzoek naar deze meneer gedaan. Uiteindelijk is dit niet opgenomen/uitgezonden

            Wij kennen deze Peter Tetser. In het echt heet hij Pieter von Tetsenburg, geboren in 1969 in Naarden. Pieter is jarenlang arts geweest in het Medisch Centrum Alkmaar.

            Von Tetsenburg is daar rond 2000 ontslagen omdat hij seksuele omgang zocht met oudere vrouwelijke mede-artsen, verpleegsters en patiënten.

            Kort na zijn ontslag is Von Tetsenburg voor een jaar of 15 naar de Verenigde Staten verhuisd waar hij zijn medisch beroep weer oppakte in de staat South Carolina. In 2018 heeft Von Tetsenburg de Amerikaanse loterij Mega Millions gewonnen, een bedrag van ruim 877 miljoen US Dollar, nog steeds een recordbedrag naar mijn weten.

            Sindsdien werkt Tetsenburg niet meer. Hij heeft rond 2019 onder andere een in Nederland gebouwd superjacht aangeschaft (Cosmos klasse) waarmee hij meestal vertoeft in de Caribbean. Ik denk dat hij zichzelf daarom Schout bij Nacht noemt want het is naar verluidt een boot van ruim 120 miljoen Euro.

            Daarnaast heeft hij huizen in onder andere Bergen (NH) aan de Buerweg en aan de Eeuwigelaan, in Bergen aan Zee (adres onbekend) en bezit hij meerdere panden in Amsterdam die hij middels een ondoorzichtige structuur van bedrijven onder andere verhuurd aan bekende Nederlanders zoals zanger Gordon, presentator Matthijs van Nieuwkerk en schrijver Ischa Meijer. Von Tetsenburg heeft ook veel onroerend goed in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Azië.

            In de Verenigde Staten is Von Tetsenburg ondertussen op nog maar weinig plaatsen een graag gezien persoon. Zijn aanhoudend onzedelijk en onbeschoft gedrag in het openbaar hebben de deuren op veel plaatsen voor hem in het slot gegooid (restaurants, clubs, sportstadions). Von Tetsenburg schept er daarnaast een satanisch genoegen in om mensen te beledigen en te tergen.

            Meer kan ik u nu niet melden maar dit de man Peter Tetser zoals hij op Facebook stond. Sinds circa 1 maand is hij niet meer actief op sociaal media voor zover ons bekend.

          2. Rietje Hunnekens schreef:
            6 november 2022 om 09:59

            Geachte meneer Jan Broek,
            Hartelijk dank voor uw reactie, Peter Tetser is inderdaad niet meer onder die naam op facebook te vinden, want hij gebruikt nu mijn naam. Hij noemt zich nu Pietje Tetser en plaatst met die naam vervelende zaken , voornamelijk over dronkenschap van mij.Ook bij artikelen van de telegraaf met gebeurtenissen rond Alkmaar reageert hij met Pietje Tetser.
            Ik ga verder onderzoeken hoe ik deze figuur kan stoppen.
            Met dank.

          3. Rietje Hunnekens schreef:
            6 november 2022 om 10:01

            Fout gemaakt. Hij noemt zich nu dus altijd Pietje Hunnekens.

          4. Rietje Hunnekens schreef:
            6 november 2022 om 12:06

            Jan Broek.
            Alles ontsproten aan jouw goochelaars brein.Snel achterhaald.

        4. Rietje Hunnekens schreef:
          6 november 2022 om 11:10

          Geachte redactie, kunt u al mijn reacties verwijderen.

          Met dank.

          Beantwoorden
          1. Pietje Hunnekens schreef:
            8 november 2022 om 19:41

            Dat kan niet, eens geschreven blijft geschreven!

          2. de redactie schreef:
            9 november 2022 om 08:18

            wat Pietje zegt , we kunnen niet aan de gang blijven.

          3. Rietje Hunnekens schreef:
            9 november 2022 om 19:22

            Geachte redactie,

            Wilt u melding maken van het onterecht gebruiken van mijn naam door een figuur die zich Pietje Hunnekens noemt.
            En van zijn mede kornuiten, de goochelaar Groote Broek, plaatst hier een volkomen gefingeerd verhaal.

  2. Rinus van der Gaag schreef:
    28 juli 2017 om 14:50

    Keurige reactie aan de Minister

    Beantwoorden
  3. Gert schreef:
    28 juli 2017 om 15:12

    Het wordt hoog tijd dat er, met het nieuwe kabinet, een andere minister op die post komt die wel feeling heeft met het bedrijf en zijn personeel.

    Beantwoorden
  4. Robert Verhaaf schreef:
    28 juli 2017 om 15:22

    Vakantie, vakantie …….. ik kan het niet betalen van mijn AOWgat toelage, net 1100 euro per maand. De minister zou haar ogen uit haar hoofd moeten schamen om op vakantie te gaan, maar nee, ze zit op haar “dikke doos” ergens te genieten en denkt bij haar zelf “laat de boel maar afrotten”
    Daar heb je 36 jaar voor gewerkt bij Defensie, op uitzending geweest in oorlogsgebied en nu laten ze je in de kou staan.
    Mevrouw Hennis u wordt bedankt voor alles wat u NIET voor ons heeft gedaan, en ik hoop dat tijdens uw vakantie er zeer veel regen, hagel en onweer mag zijn.

    Beantwoorden
  5. Gideon Vermeulen schreef:
    28 juli 2017 om 18:28

    Wedden dat de VVD haar in het volgende kabinet weer naar voren schuift als………

    Beantwoorden
  6. Perry schreef:
    28 juli 2017 om 19:47

    Top samengevat!

    Beantwoorden
  7. Arjan Lieberton schreef:
    28 juli 2017 om 20:39

    Niet alleen Defensie zit al tijden te vechten voor een fatsoenlijke CAO, de Rijksambtenaren idem dito! 1% erbij, net als Defensie! Misschien moesten we maar eens samen optrekken? Verder moet dat AOW gat gewoon netjes geregeld worden, zoals het een GOED werkgever betaamt!!

    Beantwoorden
  8. L.A.P schreef:
    29 juli 2017 om 18:16

    Nog zachtjes uitgedrukt.

    Beantwoorden
  9. Paul Kramer schreef:
    31 juli 2017 om 10:11

    Over “domme gelul” heb ik een ander verhaal uit betrouwbare bron: Oud collega (inmiddels met FLO) was indertijd gelegerd in Kandahar RC South – een “administratieve plaatsing”. Op een goede dag kwamen daar leden van de vaste Kamercommissie van defensie voor een werkbezoek. Oud collega heeft keurig een uiteenzetting gegeven van zijn “administratieve” werkzaamheden. De leden van de vaste Kamercommissie waren tevreden maar één van hen had toch een vraag: “met alle respect voor u maar ik zie hier in Kandahar veel militairen van oudere leeftijd; ik heb altijd gedacht dat de gemiddelde leeftijd lager was”. Mijn oud collega antwoordde: “de jongere militairen zitten meer in Tarin Kowt”. “Oh” was de reactie “waar zijn wij nu dan?” Mijn oud collega antwoordde: “U bent in Kandahar!”…….verbaasde blik van lid vaste Kamercommissie….”Is dat niet het zelfde dan???”…..

    Beantwoorden
  10. Eric Jager schreef:
    6 augustus 2017 om 10:09

    Als er iemand is die DOM lult is het Janine zelf, maar willen jullie het geheim houden dat we in Jordanië zitten 🙂

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tags

arbeidsvoorwaarden begroting beleid bezuinigingen brief aan minister budget cao coalition for defense defensie defensiebegroting defensiepersoneel Eduard van Brakel europa f16 featured geld geopolitiek Hennis interview investeringen Korps Mariniers krijgsmacht landmacht leiderschap luchtmacht marine mariniers materieel militair militairen minister missie navo NAVO-norm nieuws opinie personeel personeelsbeleid politiek Rusland Tweede Kamerverkiezingen 2021 veiligheid verkiezingen veteranen visie
©J Defensie Platform | Ontwerp: Krant WordPress thema