Nu echt meer geld voor Defensie, minister?

Nu echt meer geld voor Defensie, minister?

Beste minister, beste mevrouw Bijleveld,

Dat was mooi nieuws minister: 15 F35’s die erbij komen, een heel squadron. Misschien wel meer tanks en artillerie voor de landmacht, en ook nog meer vuurkracht voor de Marine, en meer cybersoldaten. Echt, de vlag in huize Van Brakel ging bijna uit. Bijna, want het is natuurlijk maar een plan waarmee het kabinet heeft ingestemd. Het is niet een besluitenlijst. En uw collega, vicepremier Ollongren zei na afloop van de ministerraad dat het allerminst zeker is ‘of en hoeveel er geïnvesteerd wordt in Defensie’. Want volgend jaar kunnen de prioriteiten wel helemaal anders liggen. En ik vrees dat Defensie dan weer is blij gemaakt met een dode mus.

Maar het idee is natuurlijk wel goed, minister. En het had nog beter geweest als het Nationaal Plan voor de NAVO was begonnen met de paragraaf personeel en de arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Want nieuwe spullen is geweldig, mensen om met die spullen te werken nog beter. Genoeg mensen om een nieuw tankeskadron (of wordt het een bataljon?) te vullen. Bemanningsleden voor die minimaal vier nieuwe onderzeeboten (minimaal dus, minister, minimaal, zegt admiraal Kramer, meer mag dus ook!). Vliegers en onderhoudspersoneel voor het extra Squadron F35’s (en kunnen we de F16’s dan ook niet een extra update geven, zodat we meer dan 100 gevechtsvliegtuigen houden?). Kanonniers voor de extra houwitsers, meer special forces, meer cyberspecialisten. Alles draait om het goud in de organisatie – de mens – ook als er geïnvesteerd wordt in het materieel. Dus de investering in het personeel moet eerst komen, dan volgt het andere ook.

Veilig werken

Boxer (foto: Defensie)

En dat goud van de organisatie, dat Defensiepersoneel dus, moet veilig hun werk kunnen doen, minister. De beleidsreactie op het rapport van de commissie Giebels was daarom een beetje onder de maat. Zeker omdat de verantwoordelijkheid voor het oplossen van de door falend leiderschap van (opper)officieren ontstane (angst)cultuur, wordt gelegd bij de onderofficieren en het andere middenkader. Maar juist de hogere officieren zullen daar een leidende rol in moeten pakken, of geldt ‘het geven van het goede voorbeeld en het uitdragen van het juiste normbesef’ niet voor de officieren? Dat de onderofficieren die rol kunnen pakken, staat buiten kijf, maar het lijkt erop alsof dat nu wel heel gemakkelijk door het hogere kader over de schutting wordt gegooid.

En als u het COID (Centrale Organisatie Integriteit Defensie)  wilt versterken minister, dan lijkt het mij niet handig om daar generaal b.d. Jan Peter Spijk aan het hoofd te zetten. Zeker niet als je een veilige meldingscultuur wilt realiseren. Want Spijk heeft volgens diverse berichten een zeer dubieuze rol gespeeld in het ‘oplossen’ van verschillende klokkenluiderszaken bij Defensie, door het willen laten ondertekenen van geheimhoudingsverklaringen door klokkenluiders bijvoorbeeld. Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat je zou moeten willen als COID.

Want zeker als hoofd van een integriteitsorganisatie dien je zelf van onbesproken gedrag te zijn. Maar Spijk is dat niet, zo lijkt het. Het erge daaraan is dat het er daarmee op lijkt dat Defensie het personeel niet alleen niet serieus neemt op het gebied van arbeidsvoorwaarden, maar ook niet op het gebied van sociale veiligheid. En dat zou wel moeten gebeuren. Want het is zoals Defensie stelt in een bericht: ‘Al het defensiepersoneel moet zich veilig voelen om vermoedens van integriteitsschendingen, ongewenst gedrag of andere misstanden te melden.’ Of dat gaat in de huidige vorm, is maar de vraag.

Wat gebeurt er met Het Plan?

Maar terug naar het Nationaal Plan voor de NAVO minister. Kunt een beetje aangeven wat er gaat gebeuren? Gaan we nu écht richting die 2% van de NAVO bewegen? Gaan we nu écht investeren? Komen er écht meer F35’s? Komt er echt meer vuurkracht, te land, ter zee en in de lucht? Gaat het nu dan eindelijk echt gebeuren? Wat gaat u doen om het waar te maken? En is er iets dat ik kan doen? Iets dat het Defensiepersoneel kan doen om de geschetste werkelijkheid van het plan ook echt realiteit te maken?

De vlag ligt klaar om uit te steken minister, maar de boodschap van Ollongren, tezamen met de zee aan gebroken beloften, en visieloze bezuinigen, en schofferingen van het personeel maken mij huiverig om echt blij te zijn. Put the money where the mouth is, zou ik zeggen. En dan bedoel ik niet het gebagatelliseer van Ollongren, maar uw eigen uitspraak. ‘Dit is geen vrijblijvende intentie’, zei u, ‘Want Nederland moet stappen zetten om een betrouwbaar bondgenoot te blijven.’

Ik wacht dus in spanning op het voorjaar. Ik hoop van ganser harte dat er ook echt meer geld komt, dat er betere arbeidsvoorwaarden komen, dat er veel meer vuurkracht en varend, vliegend en rijdend materieel komt. En dat er snel meer personeel komt, want dat is nu ook echt keihard nodig, want ik begrijp dat het aantal vacatures naar de 10.000 aan het gaan is? Laten we toch hopen van niet minister.

Beste minister, ondanks dat ik af en toe vast zuur overkom (en dat mag natuurlijk niet van CDS Bauer), heb ik veel respect voor uw inzet voor Defensie. Net zoals dat ik veel respect heb voor al het Defensiepersoneel, dat zich keer op keer uitermate kundig weet in te zetten voor alles wat ons dierbaar is. Zij verdienen het beste.

Minister, ik wens u en degenen die u lief heeft alvast prettige feestdagen!

Met vriendelijke groet,

Eduard van Brakel

Eduard van Brakel

4 reacties op “Nu echt meer geld voor Defensie, minister?

  1. Heel netjes geformuleerd meneer E van Brakel, Beloften en nog meer maar het personeel is van totaal ondergeschikt belang. Waar en wanneer heeft er iemand van het Ministerie of vanuit de politiek zich een keer uitgesproken ten gunste van het personeel? NIEMAND ze denken alleen maar aan hun eigen stoeltje en / of hun toekomstige baan bij een groot bedrijf os burgemeester ergens in het land. De hele politiek en ook een deel van de Opperofficieren moeten zich kapot schamen over deze desinteresse in “HUN” personeel.

  2. Recentelijk heeft de hoge Raad besloten dat de RVU-heffing ter waarde van € 95 miljoen moet worden teruggegeven aan de belastingdienst. Dit in verband met de ontslagregeling van/voor zo ongeveer 6000 belastingambtenaren die voortijdig met pensioen konden gaan.
    http://www.taxence.nl/fiscaal-nieuws/nieuws/fiscaal-nieuws/belastingdienst-past-criteria-hr-rvu-karakter.160045.lynkx

    Defensie betaalt jaarlijks tussen de 150 en 175 miljoen aan deze RVU-heffing vanwege (verplicht) functioneel leeftijdsontslag volgens de Ambtenarenwet. Ik neem aan dat de Minister van Defensie van begin af aan bezwaar heeft gemaakt …….(?) nee dus, gezien https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2018Z23045.html?grootte=2 Defensie gaat nu pas als grootste bijdrager in deze regeling bezwaar maken. Klungels. Was de Belastingdienst zo slim nu in eigen vlees werd gesneden en Defensie zo dom om dit allemaal niet heel veel eerder ter discussie te stellen ?

    Hoe dan ook, die extra (boete)heffing bestaat sinds 2006 (26% heffing tot 2010 over de aanvullende uitkeringen, daarna 52%).
    Nu weten wij in ieder geval waar de centjes uit de afgelopen defensiebegrotingen zijn gebleven of beter gezegd : waarom er pang-pang moest worden geroepen en mannen op missie hun eigen uitrusting moesten kopen of bij anderen bietsen. Er ging namelijk tussen de 150 en 175 miljoen rechtstreeks terug naar de Staatskas en dat uit het al veel te krappe defensiebudget dat onze krijgsmacht naar de jeweetwel heeft geholpen.

    En als Defensie nu die 150-170 miljoen jaarlijks niet meer hoeft te betalen ? Nee, nee, dat komt niet bovenop het budget als extra meevaller; wedden ?

    Het wordt in ieder geval wel tijd dat de onderlinge defensiebudgetten (NAVO-norm 2%) beter worden gedefinieerd om vergelijkbaar te zijn. Dat kan voor Nederland wel eens tot verrassing leiden.

  3. Heel vroeger bestond het defensieapparaat (landmacht in dit geval) uit een aantal legerkorpsen en meerdere divisie’s (ooit 3 volledige gemechaniseerde divisie’s) waarvan de laatste ‘Eerste Divisie “7 December’ in 2004 als georganiseerde sterkte op papier definitief is afgeschaft…
    Divisie’s totaal 2 tot 4 brigade’s 10.000 tot 30.000 mensen zijn nu achterhaald.
    Nu bestaan moderne defensieorganisaties voornamelijk uit zelfstandige brigade’s, Nederland heeft gezamelijk met Duitsland een Legerkorps en 3 eigen zelfstandige brigade’s op papier, klinkt allemaal erg indrukwekkend 3 brigade’s maar met het aantal openstaande vacature’s van nu meer dan 8500 werknemers die waarschjnlijk gaan oplopen richting 10.000 komt defensie nu bijna en in de toekomst gewoon een volledige divisie aan mensen tekort, en op die manier zeggen die eigen 3 brigade’s ook niet zo heel veel meer.
    Dit moet veranderen, Den Haag moet aan de bak.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.