Generaal-majoor Verbeek: ’Niet zeker dat verf zonder chroom 6 net zo goed is’

Dat er nog verf met chroom 6 er in wordt gebruik door de Luchtmacht, komt omdat verf met chroom 6 de enige verf is, waarmee de luchtmacht kan garanderen dat het vliegtuig niet gaat roesten. Volgens generaal-majoor Verbeek moeten de vliegtuigen aan de eisen van hun certificering blijven voldoen, en gaat dat in sommige gevallen alleen met verf of primer met chroom 6 er in.

Er is de laatste tijd veel te doen over chroom 6 verf. Het is al jaren bekend dat chroom 6 kanker veroorzaakt. Chromaathoudende verven zijn dan ook langzaam uitgebannen in de Krijgsmacht. Alleen bij vliegtuigen worden die verf nog steeds gebruikt, omdat die verf volgens het CLSK de beste bescherming biedt bij vliegtuigen, die zeer roest, of corrosiegevoelig zijn.

Regels in Nederland zijn streng

Volgens plaatsvervangend luchtmachtcommandant Verbeek worden vliegtuigen van het dunste soort aluminium gemaakt, omdat ze zo licht mogelijk moeten zijn. De bescherming moet dus goed op orde zijn, omdat een beetje roest veel impact kan hebben. Vliegtuigen worden pas gecertificeerd als ze aan bepaalde eisen voldoen. Een van die eisen is dat ze afdoende beschermd zijn tegen corrosie. En dat gebeurt met chromaathoudende grondlagen verf op het vliegtuig. Met andere soorten verf is die bescherming volgens Verbeek nog niet met dezelfde zekerheid geborgd, waardoor het vliegtuig niet aan de certificering voldoet als er andere verf wordt gebruikt. Dat die verf in andere landen wel wordt gebruikt, doet daar volgens Verbeek niets aan af. Nederland heeft volgens hem een van de strengste wetgevingen, en elk land is zelf verantwoordelijk voor die eisen, zegt hij. Waarmee Verbeek overigens niet wil zeggen dat die regelgeving in andere landen niet goed is, zo benadrukt hij.

Dat certificering nodig is, wordt beschreven in de MLE-21, een Defensievoorschrift met wetgevende kracht voor certificering. In de MLE-21 komt het woord verf, chroom, chromaat, primer, roest, of corrosie niet voor (dat kun je hier checken), maar dat klopt, omdat het er volgens Verbeek om gaat dat een militair luchtvaartuig aan de certificering blijft voldoen zoals beschreven in de MLE-21 en dat gaat dus niet om de verf, maar over het vliegtuig en het borgen van haar ontwerp- en specificatie-eisen.

‘Chromaatvrije alternatieven waar het kan’

Dat bijvoorbeeld Akzo-nobel een alternatieve verf heeft, die geen chroom 6 bevat – zoals Nieuwsuur meldde –  klopt volgens de generaal-majoor. Hij legt uit dat het waarschijnlijk heel erg goede verf is, maar dat het nog niet zeker is dat die verf net zo goed is als de huidige chroom-6-verf. Daarom wordt die verf – nog – niet gebruikt. De Luchtmacht wil namelijk niet het risico nemen dat er iets mis gaat. ‘Stel dat we andere verf gebruiken, en er valt een vliegtuig uit de lucht. Hoe leggen we dat dan uit?’, zo vroeg Verbeek zich af. Er is onder wetenschappers nog geen eenduidigheid over de gegarandeerde werking van de alternatieve verven, hoewel daar wel al mee getest wordt. Zolang die zekerheid er niet is, moet Defensie de chromaathoudende verf blijven gebruiken en zorgt de Krijgsmacht ervoor dat het werk zo veilig mogelijk wordt gedaan. ‘Maar zodra het kan, voeren we chroomvrije verf ogenblikkelijk in’, stelt generaal Verbeek. Een mooi voorbeeld hiervan is de F-16. Voor de hechtingslaag op het aluminium is er nog geen chromaatvrij alternatief aanwezig maar voor de hier bovenop aangebrachte grondlaag en de toplaag wel. Ruim veertig F-16’s zijn ondertussen voorzien van deze nieuwe chroomvrije verf en grondlaag wat tot een chroomverlaging van ruim 90% heeft geleid.’

Door: Eduard van Brakel

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.