Acht militaire dingen die leken fout zeggen

Die journalisten en andere leken. Ze kunnen er ook niets aan doen dat Defensie redelijk ingewikkeld in elkaar zit. Ze verhaspelen termen, gebruiken verkeerde namen en halen rangen en standen door elkaar. Maar om hen nu allemaal te helpen, hier een lijstje met militaire zaken die vanaf nu nooit meer fout gaan.

 

  1. Duikboten bestaan niet. In ieder geval niet bij onze Koninklijke Marine. Duikboten heten Onderzeeboten en worden bemand door militairen van de Onderzeedienst. Ondergetekende (vroeger van de Landmacht) heeft dat precies 1x fout gedaan en kreeg de hele twitterende marine over zich heen. Onderzeeboten dus.
  2. Een militair is geen soldaat. Tenminste niet alle militairen. Soldaat is een rang stand die gebruikt wordt bij de Landmacht en de Luchtmacht. Elke soldaat is wel een militair. Maar niet elke militair is een soldaat. Een militair kan bijvoorbeeld ook een marinier zijn, of een wachtmeester, of een kapitein-luitenant ter zee, of een ritmeester, of een brigade-generaal. Maar soldaat als synoniem voor alle militairen, is onjuist.
  3. Een militair heeft geen geweer of pistool. Een militair heeft een persoonlijk wapen. En dat persoonlijk wapen heeft een naam: een Colt, een Glock, een HK. Maar geweer, of nog erger schietgeweer, nee daar doen militairen niet aan.
  4. Dat persoonlijke wapen wordt geladen met patronen, niet met kogels. Een kogel is een onderdeel van het patroon, en is het puntje van de patroon dat via de loop het wapen verlaat. Om te oefenen schieten militairen met oefenmunitie, of ‘blanks’. Niet met losse flodders. Die bestaan niet.
  5. Schepen van de Marine worden niet bemand door mariniers, maar door militairen van de vloot. Soms zit er wel een team mariniers aan boord van een schip, maar mariniers zijn militairen die gespecialiseerd zijn in onder meer amfibische landingen. Ze houden zich dus niet bezig met het reilen en zeilen op een schip. Dat doen de militairen van de vloot. Elke militair van de Koninklijke Marine een marinier noemen, is dus onjuist. Het grote plaatje boven dit artikel, daar staan mariniers op.
  6. Een voertuig met rupsbanden is niet per definitie een tank. Sterker nog , als het om een Nederlands rupsvoertuig gaat, is de kans het grootst dat het geen tank is. Die hebben we namelijk niet zoveel. Meestal betreft een infanteriegevechtsvoertuig CV90, of de wat oudere (en bijna verdwenen) YPR. En dat zijn allebei geen tanks. Dat is wel de Leopard, die we nu leasen van Duitsland. En de Leopard is veel zwaarder, en heeft een veel groter kanon. En dat kanon van die tank heeft geen loop, maar een schietbuis.
  7. Niet elke Luchtmachter is een piloot. De meeste luchtmachtmilitairen kunnen niet eens vliegen. Piloten zijn ver in de minderheid en heten ook geen piloot. Bij de Luchtmacht heten die militairen vlieger. Maar het zijn er dus erg weinig. En het zijn dus vliegers, geen piloten.
  8. Zo’n parcours met hindernissen heet een hindernisbaan, geen stormbaan. Militairen korten dat af tot HiBa. Van HindernisBaan. Een stormbaan hebben ze wellicht bij het KNMI, maar bij de Krijgsmacht dus niet.

Doe er je voordeel mee, en sla geen flater bij militairen. Heb je nog aanvullingen? Deel ze in de comments!


Door: Eduard van Brakel

106 gedachten over “Acht militaire dingen die leken fout zeggen

  • 4 december 2015 om 09:03
    Permalink

    Marine-schepen hebben kanons en geen kanonnen.

    Beantwoorden
    • 7 april 2018 om 14:47
      Permalink

      Kanons – definitie – Encyclo
      http://www.encyclo.nl › begrip › Kanons
      Kanons. De meervoudsvorm van kanon is “kanonnen”, althans voor landrotten. Op vaartips wordt bij oude schepen de zeemansvorm “kanons” gebruikt. Gevonden op http://vaartips.nl/tipk.htm#kanons
      Ook in de van Dale wordt voor het meervod van kanon, kanonnen aangegeven.

      Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 09:59
    Permalink

    “Het leger heeft minstens drie miljard extra nodig”. Zoek maar: BNR en GeenStijl gebruiken deze term, maar ook andere media kunnen er wat van. Het ‘leger’ is iets anders dan de krijgsmacht. Het leger is de benaming voor de landmacht. De krijgsmacht bestaat uit landmacht, luchtmacht, zeemacht en marechaussee. Dus: de krijgsmacht heeft drie miljard extra nodig. En gauw!

    Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 17:58
      Permalink

      Eens. Die had er ook wel bij gekund!
      Eduard

      Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 21:27
      Permalink

      Een ‘Leger’ is een aanduiding van grootte of omvang van een verzameling Landmacht- of grondeenheden. Een Leger bestaat meestal uit twee of meer Legerkorpsen. Een legerkorps bestaat meestal uit twee of meer divisies. Een divisie bestaat meestal uit drie brigades. De Koninklijke Landmacht telt drie brigades. 11 Luchtmobiel, 13 lichte brigade en 43 Mechbrig. De laatste keer dat Nederland een echt ‘Leger’ te velde kon brengen was in 1940. Toen hadden we vier Legerkorpsen, verenigd in het zogenaamde Veldleger. (9 divisies en 2 brigades sterk).

      Beantwoorden
      • 4 december 2015 om 23:19
        Permalink

        Dat klopt ook. Pijnlijk eigenlijk.
        Eduard

        Beantwoorden
      • 10 februari 2016 om 02:28
        Permalink

        “Leger” is wat onze krijgsmacht exact aanduid.
        Wordt namelijk steeds leger…

        Beantwoorden
        • 8 februari 2018 om 22:11
          Permalink

          IKV zei het al in de tachtiger jaren, maak het leger, leger.
          Cynisch eigenlijk, men heeft indertijd voor niets actie gevoerd men had de zogenaamde, vredesbeweging, niet nodig om e.e.a. te bereiken, maar de politiek.

          Beantwoorden
      • 6 april 2018 om 18:07
        Permalink

        Nederland heeft geen drie maar vier brigades. De vierde brigade is OOCL.(Operationeel Ondersteuningscommando Land) Tevens de grootste brigade van de landmacht.

        Beantwoorden
    • 6 april 2018 om 12:56
      Permalink

      Het leger heeft 3 miljard nodig en de ander defensie onderdelen stuk voor stuk ook !!🤣🤣🤣

      Beantwoorden
    • 6 april 2018 om 13:14
      Permalink

      Het klopt wel!!
      Het leger heeft 3 miljard extra nodig…….maar de vloot en de luchtmacht ook!!

      Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 10:19
    Permalink

    Is er nog een verschil.tussen instijgen en uitstijgen, en instappen en uitstappen? ?

    Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 17:58
      Permalink

      Dat is een heel nieuw artikel waard!
      Eduard

      Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 12:35
    Permalink

    Loopplank = valreep. 🙂
    De Marine heeft schepen geen boten.

    Beantwoorden
    • 5 december 2015 om 18:32
      Permalink

      Sorry Miriam, maar de marine heeft toch echt 4 boten…….

      Beantwoorden
    • 11 november 2017 om 22:21
      Permalink

      De enige boten bij de marine, zijn onderzeeboten

      Beantwoorden
    • 14 november 2017 om 09:35
      Permalink

      De Koninklijke Marine beschikt over 4 boten!

      Beantwoorden
    • 14 november 2017 om 19:14
      Permalink

      De marine heeft wel degelijk boten. Denk aan de rhib en frisk. Maar alle vaartuigen met een oorlogswimpel zijn schepen.

      Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 13:13
    Permalink

    Volgens mij zit het verschil tussen ‘loop’ een ‘schietbuis’ hem in het kaliber. Alles boven de 12,7mm (0.50 inch) is een schietbuis.
    Glock: 9mm = loop
    Leopard : 120mm = schietbuis

    Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 17:05
      Permalink

      Schietbuis is glad en een loop heeft trekken en velden.

      Beantwoorden
      • 5 december 2015 om 10:58
        Permalink

        Klopt niet; een panzerhouwitzer heeft een schietbuis met trekken en velden…

        Beantwoorden
      • 6 december 2015 om 09:56
        Permalink

        Peter.. dit heb je fout ! Een schietbuis is Zeker niet altijd glad. De meeste schuitbuizen hebbben een kurketrekker… Leopard 120mm is ook niet glad !!!

        Beantwoorden
        • 14 november 2016 om 19:56
          Permalink

          De Leo2 heeft wel degelijk een gladde schietbuis, de leo1 en ook de centurion hebben een schietbuis met trekken en velden.

          Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 17:06
      Permalink

      Een loop heeft trekken en velden een schietbuis is glad van binnen daar ligt hem de nuance

      Beantwoorden
      • 4 december 2015 om 19:54
        Permalink

        De PZH2000NL heeft een kaliber van 155mm en daarbij trekken en velden en toch wel degelijk een schietbuis!

        Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 17:57
      Permalink

      Dank voor deze aanvullingen!
      Eduard

      Beantwoorden
    • 5 december 2015 om 17:23
      Permalink

      Het leger bestaat niet. Een leger wel. Een leger bestaat uit 3 legerkorpsen, dat zijn 9 divisies, dat zijn 27 brigades….. Nederland heeft 3 brigades….. Dus zéér zeker geen leger! Daar hebben 25 jaar bezuinigingen voor gezorgd!

      Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 15:28
    Permalink

    En bij de Marine spreekt men van in de meervoud “kanons” i.p.v. Kanonnen… Klopt dat?

    Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 15:31
    Permalink

    Journalisten hebben het ook vaak over parachutespringers.
    Volgens mij bedoelen ze parachutisten.

    Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 17:39
    Permalink

    Aan alle burgers: deze militair heeft het druk met artikeltjes te schrijven en weet waarschijnlijk niet hoe hij op de juiste wijze de HiBa moet nemen!
    Dat noemen ze bij defensie ‘een drukker’.

    Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 17:55
      Permalink

      Ha Sven, als je de kleine moeite had genomen om op de link op mijn naam te klikken, dan was je op mijn linkedinprofiel gekomen. Dan had je gezien dat ik al 15 jaar de dienst uit ben. Mijn record op de Hiba was overigens 3.08 minuut.
      Met vriendelijke groet,
      Eduard van Brakel

      Beantwoorden
      • 15 november 2016 om 18:26
        Permalink

        Absoluut zeker..Nederland zou als koninkrijk de dienstplicht moeten hervatten voor mannen en vrouwen. Het is goed om juist in deze tijd te investeren in defensie. Amerika pleit al langer voor een groter Europees leger. Nieuwe kazernes bouwen, oude moderniseren en de jongeren ook leren wat discipline en moraal is.

        Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 18:14
      Permalink

      Aanvulling voor de burgers: Tijdens de MLV (militaire lichamelijke vaardigheidsproeven) dat één keer per jaar verplicht afgenomen wordt, is de HiBa een verplicht onderdeel. Op het certificaat, welke je naar afloop in ontvangst mag nemen, staan de tijden die je hebt gehaald. Drukkers zijn hier trots op omdat ze één keer per jaar sporten.

      Beantwoorden
      • 4 december 2015 om 18:28
        Permalink

        Drukker was my middle name.
        Dankje voor je waardevolle bijdragen.
        Eduard

        Beantwoorden
        • 5 december 2015 om 19:34
          Permalink

          Nee hoor. Geen vp onderdeel. Wel een sport test, maar dat valt niet onder de mlv. Deze term kennen we wij überhaupt niet bij de marine, de nuance had hier waarschijnlijk iets in de trant van “bij de mlv van de landmacht” oid. Overigens is ook bij de mariniers een mlv niet bekend voor zover ik weet als vp jaarlijks onderdeel.

          Beantwoorden
      • 4 december 2015 om 18:59
        Permalink

        Nou Sven weer wat geleerd jaarlijks ook nog de MLV naast de conditie test en de FIT

        Beantwoorden
      • 4 december 2015 om 21:52
        Permalink

        Sinds wanneer is MLV verplicht?
        Je zet jezelf weer mooi te kijk mondje!
        Net in dienst zeker…

        Beantwoorden
      • 5 december 2015 om 09:16
        Permalink

        Tegenwoordig heet dat de DCP. Defensie Conditie Proef. En bestaat uit opdrukken, situps en hardlopen….
        Zelf zit ik bij de Marine en de MLV zegt mij helemaal niets. Landmacht ding??

        Beantwoorden
        • 5 december 2015 om 09:54
          Permalink

          Ja, dat is een landmachtding. Militaire Lichamelijke Vaardigheid volgens mij.
          Eduard

          Beantwoorden
      • 5 december 2015 om 11:16
        Permalink

        MLV is niet verplicht; dat is de FIT. Get your facts right before hou shout…

        Beantwoorden
        • 5 december 2015 om 17:26
          Permalink

          Amen! Helemaal waar! Een commandant kan wel bepalen dat zijn eenheid 1 keer per jaar de MLV test aflegt. Het is echter geen verplichte eis….. Wel dapper om meteen iemand drukker te noemen Sven…..

          Beantwoorden
      • 12 november 2017 om 10:40
        Permalink

        Mooi fantasieverhaal Sven. Een onderdeel kan het verplicht stellen, het is niet verplicht Defensie breed. Dat is de Defensie Conditie Proef en de Fysieke Inzetbaarheids Test. Blijf bij de feiten….

        Beantwoorden
        • 10 april 2018 om 20:08
          Permalink

          De FIT is ’n CLAS dingetje en dan alleen voor operationele eenheden….Dus zeker niet Defensiebreed…..
          Maar de MLV is helemaal niet verplicht. Ja inderdaad ’n commandant kan eisen dat je deelneemt…maar da’s dan ook alles

          Beantwoorden
      • 6 april 2018 om 12:49
        Permalink

        uhmm MLV is niet verplicht. Kan zo vaak worden afgenomen als je zelf wil.

        Beantwoorden
      • 6 april 2018 om 20:37
        Permalink

        MLV verplicht…? DCP wel maar MLV zeker niet (uitgezonderd de eenheden die dit in het oefenprogramma hebben opgenomen)

        Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 17:51
    Permalink

    Volgens mij is het trouwens kapitein-luitenant TER zee

    Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 17:56
      Permalink

      Klopt. Tikvoudt. Dank voor de aanvulling!
      Eduard

      Beantwoorden
    • 5 december 2015 om 10:09
      Permalink

      Soldaat is wel degelijk een rang.
      soldaat der eerste, tweede en derde klasse zijn standen

      Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 19:31
    Permalink

    Schepen van de Km worden niet alleen bemand door de ‘Zeedienst’ maar door de Operationele dienst, Logistieke dienst en Technische dienst. De Zeedienst is benaming voor officieren van de Operationele dienst. Tevens kunnen mariniers ook aan boord geplaatst zijn aan boord van de schepen van de KM

    Beantwoorden
    • 4 december 2015 om 19:43
      Permalink

      Dankje voor deze aanvulling!
      Eduard

      Beantwoorden
  • 4 december 2015 om 20:42
    Permalink

    Bij de artillerie wordt over stuk gesproken i.p.v kanon

    Beantwoorden
    • 5 december 2015 om 19:24
      Permalink

      Aanvullend, De artillerie beschikt niet over kanonnen, maar over houwitzers. Een kanon geeft rechtstreeks vuur in een vlakke baan, een houwitzer in krombaan. Daaron is het pantzerhouwitser, een Leopard en een CV90 hebben een kanon.

      Beantwoorden
      • 30 juli 2016 om 06:55
        Permalink

        Het verschil ligt toch iets genuanceerder.Ook de artillerie heeft in het verleden kanonnen gehad, denk maar aan de M107, die had een 175 mm kanon en werd ingezet voor indirect vuur. Een pantzerhouwitzer kan ook direct vuur afgeven,iets wat we ook met de M109 regelmatig beoefenden.

        Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 08:09
    Permalink

    Vliegdekschepen waren operationeel tijdens de tweede wereld oorlog. Daarna zijn ze allemaal uit dienst gesteld. De schepen waarvan vliegtuigen opereren en nu in dienst zijn, heten vliegkampschepen.
    Vliegdekschepen waren koopvaardijschepen waar een vliegdek op “gelast” werd. Zodat vliegtuigen bescherming konden bieden.
    Vliegkampschepen zijn schepen die zijn ontworpen en gebouwd om vliegtuigen te kunnen laten opereren, onderhouden en bewapenenen.
    Vaak lees je over vliegdekschepen waar dus vliegkampschepen had moeten staan.

    Beantwoorden
    • 5 december 2015 om 11:18
      Permalink

      Vergeet de Karel Doorman na de tweede wereldoorlog niet…

      Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 10:06
    Permalink

    Bijna goed, de schepen worden bemand door vlootpersoneel. Dat is zeedienst + technische dienst + logistieke dienst. Sommige schepen hebben ook vaste arbeidsplaatsen voor mariniers, zoals de LPD’s en de LCF-en (onderofficieren van politie).

    Beantwoorden
    • 5 december 2015 om 10:45
      Permalink

      Herstel,
      Operationele dienst + technische dienst + Logistieke dienst.
      Zeedienst bestaat slechts uit officieren en is een onderdeel van de operationele dienst

      Beantwoorden
      • 5 december 2015 om 12:29
        Permalink

        Dankjewel voor het extra inzicht. Deze oud-landmachter heeft weer bijgeleerd!
        Eduard

        Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 10:39
    Permalink

    Mooi stukje maar helaas verre van compleet. In de praktijk van alledag bijna niet uit te leggen. Zo is de “baas” van een marineschip de “commandant” ; (en dat is voor onder zijn bevel geplaatste militairen ook zijn aanspreektitel) en niet de kapitein. Lastig als de man/vrouw ook nog eens de rang van kapitein-ter-zee of kapitein-luitenant-ter-zee heeft.
    Hetzelfde fenomeen zie je ook vaak in vertaalde literatuur. Een reden om een wellicht goed boek onmiddellijk ter zijde te leggen of de oorspronkelijke vaak Engelstalige versie die wel juiste termen gebruikt, aan te schaffen.
    Leuk dat jullie het wel eens ter sprake brengen en gelet op de vele reacties een levend onderwerp.
    Oh ja het Korps Marva bestaat niet meer… We hebben tegenwoordig vrouwelijke militairen…. Succes!

    Beantwoorden
    • 5 december 2015 om 10:50
      Permalink

      Dank voor de aanvulling!
      Het was niet de bedoeling om compleet te zijn, maar wellicht komt er binnenkort nog eens een aanvulling.
      Eduard

      Beantwoorden
    • 6 december 2015 om 08:45
      Permalink

      Steeds meer is dit een kapitein ter zee, aanspreektitel Kolonel, wanneer commandant van een schip Commandant en onder de bemanning ouwe…

      Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 11:03
    Permalink

    En wat te denken van het aanduiden van marinepersoneel als Mariniers? Of het aanduiden van marineschepen met HMS?

    Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 11:24
    Permalink

    dus we hebben alleen tank die we van de duitsers lenen? dus de leo 1 bruglegger de genietank en de kodiak zijn geen tanks.. okay.. en volgens mij heeft een leopard2 a6 een schietbuis… geen kanon… mooi dat je zn verhaal maakt maar maak hem dan goed alsjeblieft… dankjewel

    Beantwoorden
    • 5 december 2015 om 12:28
      Permalink

      Dank voor je reactie Marco.
      een Leopard bruglegger is een bruglegger. Een genietank is geen tank voor het gevecht op het slagveld. In die zin zijn het geen Main Battle Tanks.
      Een schietbuis is onderdeel van het kanon. Net als het laadgedeelte.
      Eduard

      Beantwoorden
      • 5 december 2015 om 17:33
        Permalink

        Inderdaad heet het hele apparaat een kanon. Dat bestaat uit een schietbuis, overgangkegel, kulas en sluitstuk. Tevens zit er nog een reminrichting op om de terugstoot op de vangen. Op de schietbuis zit nog een rookafzuiger en een veld-justeer spiegel om tijdens het schieten de schietbuis doorhanging te compenseren. Vragen?

        Beantwoorden
        • 10 april 2018 om 20:14
          Permalink

          Overigens is het pas ’n houwitser wanneer de lengte van het getrokken gedeelte van de schietbuis gelijk is aan 5,5 tot 15 maal het kaliber……..

          Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 12:48
    Permalink

    En een pleun van 50 jaar die overgaat van landmacht naar marine, blijft een pleun in het verkeerde tenue

    Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 12:53
    Permalink

    ik wordt er zo moe van als ik het allemaal lees.

    Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 14:57
    Permalink

    Een AOW gat kan niet als dekking gebruikt worden. Bij FLO dient éénieder zijn eigen gat mee naar huis te nemen.

    Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 16:22
    Permalink

    …en hoe zit dat dan met de term matroos?

    Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 19:04
    Permalink

    Ik heb ook het idee dat veel burgers het verschil niet weten tussen een uitzending en een (buitenlandse) oefening.

    Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 19:44
    Permalink

    Goed om te lezen dat dit zo’n levend onderdeel is. En heel attent van anderen om aanvullingen erop te geven! Maar hoe diep kun je zinken door alleen kritiek te geven op iemand. Positieve feedback is ook welkom volgens mij!

    Beantwoorden
  • 5 december 2015 om 22:08
    Permalink

    Leuk artikel, leuke reacties! Let wel, dit is allemaal jargon. Veel termen zijn correct alleen niet (veel) gebruikt binnen de krijgsmacht. Sla “het groot woordenboek der Nederlandse taal” er maar op na. Bijvoorbeeld een duikboot: schip dat gedurende een bepaalde tijd onder water kan varen. Precies wat een onderzeeboot ook kan…. Net zoiets als “stopcontacten”, iedereen weet wat het is, maar het heet eigenlijk een wandcontactdoos. Of voor de stotteraars een LCD-display; LCD staat voor Liquid Crystal Display….het gaat erom dat we elkaar begrijpen, respecteren en waarderen! Succes en sterkte met de eigenwijze burgers 😉

    Beantwoorden
  • 6 december 2015 om 08:25
    Permalink

    Een helicopter heeft geen wieken maar rotorbladen (blades). Ook zo’n irritante.

    Beantwoorden
  • 6 december 2015 om 09:02
    Permalink

    Leuk artikel. Ik snap wel dat het voor die burgers verwarrend is. Voor alle zekerheid leg ik het nog 1 keertje uit. Ex-mariniers bestaan niet! Of je nu overstapt naar een ander onderdeel of de burgermaatschappij, je bent en blijft en marinier. ?

    Beantwoorden
    • 7 december 2015 om 01:03
      Permalink

      I rest my case, ben zelf overstapt van de Lm.

      Beantwoorden
  • 6 december 2015 om 09:22
    Permalink

    Ik zie het al, teveel muggenzifters en zeikerds bij het leger..
    Hoe heten eigenlijk militairen die fotorolletjes kwijtraken?

    Beantwoorden
  • 6 december 2015 om 12:41
    Permalink

    Duikboten bestaan dus wel maar deze worden bij de marine niet zo genoemd! Een duikboot is een vaartuig dat gedeeltelijk of geheel zich onderwater kan verplaatsen. Dat de Marine alleen denkt bij water aan de Noordzee en die andere grote plassen heet kortzichtigheid er is meer diep water op de wereld als alleen zee.

    Beantwoorden
  • 29 juli 2016 om 18:56
    Permalink

    Hindernisbaan?
    Ken wel de gevechtsbaan en touwbaan. En Marinier schrijf je met een hoofdletter….. 😉

    Beantwoorden
  • 14 november 2016 om 13:48
    Permalink

    Ben blij vast te kunnen stellen dat jullie minder problemen als tijd hebben. Wat een verspilling van energie. Ga eens aan het werk.

    Beantwoorden
  • 21 augustus 2017 om 22:08
    Permalink

    Eeen kleine rectificatie wat betreft het persoonlijk wapen.
    Het klopt dat we geen kogels meer gebruiken en dat deze patronen heten.
    Echter de opmerking dat de punt van een patroon een kogel is, dat is ook incorrect want de punt van een patroon heet een projectiel.
    Het heeft ook in enkele opzicht nog een gelijkenis met een kogel behalve dat het word afgevuurd door een wapen.
    tevens, veel mensen gebruiken de term magazijn waar de kogels in zitten en dit heet de patroon houder.

    Beantwoorden
    • 11 november 2017 om 17:54
      Permalink

      Kogel en projectiel zijn synoniem, dus het klopt wel wat er staat.
      Zelfde geldt voor magazijn en patroonhouder,ook synoniemen.
      Dat termen bij Defensie wellicht niet gelijktijdig gebruikt worden, wil niet zeggen dat het fout is.

      Beantwoorden
  • 13 november 2017 om 20:48
    Permalink

    Leuk item voor de Telegraaf. Leren ze wat bij

    Beantwoorden
  • 26 maart 2018 om 17:03
    Permalink

    Een mortier is geen projectiel zoals veel journalisten ons wel willen doen geloven. Dat is wel de mortiergranaat. Er vallen dus geen mortieren.

    Beantwoorden
  • 6 april 2018 om 12:52
    Permalink

    Wij verschieten geen kogels! Wij verschieten projectielen. Kogels stamt nog uit de tijd van de voorladers daarmee werden ronde stenen en later ronde metallen bollen verschoten. kogels dus!

    Beantwoorden
  • 6 april 2018 om 12:57
    Permalink

    We dragen een kogelwerend vest. Geen kogelvrij vest.

    Beantwoorden
  • 6 april 2018 om 14:36
    Permalink

    Er is wel degelijk een (groot) verschil tussen hindernisbaan en stormbaan. En ja defensie heeft beide!!!!

    Beantwoorden
  • 10 april 2018 om 18:23
    Permalink

    Wat het begrip ‘Tank’ aangaat, het heeft een polysemantische betekenis. Het is een verzamelnaam voor gevechtsvoertuigen met specifieke kermerken. Het meest vooraanstaande encyclopedie ter wereld (Encyclopedia Britannica) omschrijft het als volgt:
    Any heavily armed and armoured combat vehicle that moves on two endless metal chains called tracks.
    Tanks are essentially weapon platforms that make the weapons mounted in them more effective by their cross-country mobility and by the protection they provide for their crews.
    Weapons mounted in tanks have ranged from single rifle-calibre machine guns to, in recent years, long-barreled guns of 120- or 125-mm (4.72- or 4.92-inch) calibre.
    Tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog kocht Nederland een aantal tanks aan, die waren nauwelijks groter dan een flinke kruiwagen met daarop pantserbeplating en een mitrailleur: de Renault FT (17). De CV90 is wat dat betreft een stuk groter, zwaarder en ga zo maar door! Maar zou dan geen tank heten…
    Bij Defensie wordt de naam ‘tank’ gemakshalve gebruikt, maar niet op formele wijze. Zo wordt nergens in de defensiebegroting ‘tank’ gebruikt ter aanduiding van een Leo.

    Beantwoorden
  • 10 april 2018 om 20:40
    Permalink

    Een tank is een gepantserd rups- of wielvoertuig niet ingericht voor het vervoer van personen (bemanning niet inbegrepen) met als hoofdbewapening een kanon, met een kaliber groter dan 50 mm, hetgeen gemonteerd op een koepel met een draaicirkel van 360 graden.
    En nee, onze Leopard 1 bruglegger, Leopard 1 genietank of de huidige Kodiak zijn géén tanks maar AVLB’s en AEV’s.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: